Supergasellen Magnus Villson om principerna för tillväxtresan

Vd-rollen Magnus Villson grundade Playground Tech 2018 och har tagit bolaget på en framgångsresa som heter duga. Ödmjukhet och förmågan att älska problem har varit en drivkraft på vägen.

Supergasellen Magnus Villson om principerna för tillväxtresan
Magnus Villson, vd Playground Tech.

Playground Techs verksamhet består i att leverera IT- och konsulttjänster. Kunderna är företag som i praktiken genomgår stora tekniska förändringsarbeten i och med att de utvecklar sina IT-tjänster, vilket ofta innebär svåra utmaningar.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– Tekniken vi jobbar med driver ett paradigmskifte. Att göra det som är bäst för vår kund (dvs företaget) kan vara tufft för att det driver på organisatoriska förändringar och det är i regel inte lätt. För våra kunder är den största utmaningen inte tekniken utan laget mellan tangentbordet och stolsryggen, säger Magnus Villson, vd och grundare.

Playground Tech har utsetts till både DI-Gasellvinnare i Stockholm och Årets Supergasell. Från 2019 till 2022 hade bolaget en tillväxt på 4 569 procent. Magnus Villson har framförallt fokuserat på att ha en positiv inställning.

– En av de viktigaste egenskaperna en vd kan ha är att vara otroligt optimistisk och positiv. Sedan behöver man också öva upp en otrolig envishet. Jag brukar säga att man helt enkelt inte ska besitta förmågan att ge upp.

Hur har ni tagit er till där ni när i dag?

– Vi har tänkt annorlunda generellt och gått mot strömmen i hur vi levererar våra tjänster. Vi har till exempel inga bindningstider och rekryterar inte på samma sätt som alla andra. Om man bara går med strömmen får du samma förväntade resultat.

Magnus Villson beskriver det som att rekrytera ”med harpun”, han är väldigt tydlig med vilka personer han vill ha i bolaget.

– Jag har ett otroligt ödmjukt, välfungerade och högpresterande team. Det de har gemensamt är framförallt viljan att utvecklas både vad gäller personliga och tekniska egenskaper. Alla vill framåt och strävar efter samma mål.

Vilket är ditt bästa råd till andra vd:ar som fokuserar på tillväxt?

– Enkelheten i att vara ödmjuk, att i varje situation vara otroligt optimistisk och sist men inte minst – lär dig älska problem. Som vd är du ett enda stort skitfilter, all skit som går igenom bolaget filtreras genom dig. Ser man på den skiten med optimistiska och ödmjuka ögon finns det tillslut inget problem man inte kan lösa.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.