Det startade i liten skala 2007 när Alexander Riddermark ville tjäna en slant som student i Uppsala genom att låna pengar till en bil ock sälja den med förtjänst. Trots att bilen visade sig ha fel och en intensiv jakt på billig verkstad krävdes så lyckades affären och gav blodad tand. Efter en tid började han därför arbeta med att sälja bilar, men i begränsad omfattning för att bland annat finansiera det egna intresset bergsklättring som ledde till en bestigning av Mount Everest 2012.
Så skapar han lönsam tillväxt med snabbhet som verktyg
Tillväxt Riddermark Bil har skakat om begagnatmarknaden för bilar i Sverige. Ett smart kundkoncept och en kultur där man alltid frågar sig om något kan göras ännu snabbare, är några av hemligheterna bakom den snabba tillväxten för företaget, enligt ägaren och vd:n Alexander Riddermark.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
– Därefter gjorde jag ett vägval och beslutade att bygga ett riktigt företag. För jag har alltid haft ett intresse för och gillat att göra affärer, men först då tog jag fram en plan, berättar han från sin bil på väg till invigningen av en ny bilhall i Uppsala.
Det är en av företagets större satsningar hittills och anläggningen beräknas rymma 500 bilar på 10 000 kvadratmeter och ha en årlig omsättning på en dryg miljard kronor. Den är en del i utvecklingen av företaget och tanken är att kunna erbjuda de besökande kunderna exakt vad de vill ha, en dyr relativt ny bil, en äldre, eller ett visst märke. Och för att kunna göra det behövs det många bilar på plats.
Fakta
Alexander Riddermarks framgångsfaktorer
- Se till att det alltid finns ett tävlingsmoment närvarande.
- Satsa på ett visionärt ledarskap och anpassa det till vem ni är. Vi var små och uppfattades först som kaxiga och lite störiga när vi började i branschen. Nu är vi något annat.
- Bygg er kultur. Vi har slagits för att vara kvar på marknaden och byggt kulturen kring det faktum att ingenting ska hända i morgon utan nu. Kan vi göra något snabbare så ska vi göra det. Men bry er också om personalen och ha ett humant ledarskap.
- Var rädd om ledande personer och satsa på dem både vad gäller utveckling och deras löner. Många i branschen har varit på jakt efter våra chefer, men vi har kunnat behålla dem.
- Centralisera om det går för att göra hanteringen billigare och effektivare. Till exempel som vi gör kring rekonditioneringen av inköpta bilar.
- Investera tidigt i tung IT. Vi har satsat på egenutvecklade system. Vi hade inte kunnat driva vår försäljning med inköpta system.
- Jobba mycket. I början hände det att vi sov över ibland på kontoret.
Snabb resa uppåt
Resan som ny aktör 2012 tog ganska snabbt fart genom en tydligt utmejslad strategi som skilde sig från många övriga aktörer i branschen. Och tillväxten har skett organiskt, vilket gör att Alexander Riddermark fortfarande äger 90 procent av företaget. 2023 omsatte företaget 9,6 miljarder och har nått en marknadsandel på cirka tio procent av begagnatmarknaden.
I framgångskonceptet ligger bland annat synsättet att de inte accepterade att de verkade på en mogen marknad utan ville testa att göra saker annorlunda.

– Vi valde att bara nischa oss mot begagnade bilar och fokusera på att köpa och sälja bilar, sammanfattar Alexander Riddermark. Våra konkurrenter gör väldigt många saker samtidigt som att ha verkstad, sälja nytt och begagnat, hyra ut bilar etcetera. Det blir inte lika bra i alla delar.
Tydlig process
I konceptet som Riddermark Bil utvecklade ska de vara bra i alla steg i sin säljprocess och har brutit ner den i tydliga delar. Samtidigt bygger hela konceptet på ett högt tempo för en bil tappar i värde varje dag den står i en bilhall och inte säljs.
Konceptet bygger på omfattande marknadsföring där kunderna anmäler intresse på nätet att de vill sälja sin bil och vad det är för fordon. Därefter ringer en säljare upp kunden och gör upp ett pris, varefter personal kommer ut och hämtar bilen.
– Det ska vara enkelt för kunder som inte behöver göra något och samtidigt blir av med ett problem och i stället får en pengapåse, konstaterar Alexander Riddermark. Att själva köpprocessen fungerar bra är extremt viktigt för oss.
Efter köp så körs bilen till Strängnäs, där alla bilar görs i ordning i en jätteanläggning, innan den levereras ut till någon av de olika bilhallar företaget har runt om i landet.
– Exempel på åtgärder kan vara service, byte av bromsar, byte av sprucken vindruta men även byte av motor, berättar Alexander Riddermark. Jag anser att den stora skillnaden mellan oss och andra aktörer är att vi gör allt detta på ett ställe, vilket sparar pengar. Som exempel har vi 70 lyftar där och i anslutning också ett showroom med 3 000 bilar till salu.
Tydlig säljkultur
Företaget har arbetat hårt med att skapa en säljkultur och rollen för den som köper in bilar har exempelvis döpts om från inköpare till säljare.
– Vi har fått lägga mycket kraft på att utveckla våra säljare och deras färdigheter i prissättning och kundbemötande, konstaterar Alexander Riddermark.
Flera gånger under intervjun lyfter han också fram hur viktigt det är att ha speed i processen, då marginalerna i branschen är låga, även om deras är relativt hög i jämförelse med andra företag där, och att en bil därför måste säljas snabbt.
Att få organisationen att hela tiden hålla uppe tempot är utmanande för ledarskapet.
– Om vi köper en bil på förmiddagen vill jag att vi ska försöka få den till Strängnäs så snabbt att de kanske hinner göra i ordning den under sista arbetspasset på eftermiddagen, för då kanske den hinner köras ut till en bilhall redan den kvällen och vara redo att säljas dagen därpå, förklarar Alexander Riddermark.
Han tycker att hans egen otålighet smittat av sig i företaget och de 550 anställda på ett bra sätt. Men understryker vikten av ett drivande ledarskap.
Tydlig karriärväg
Alexander Riddermark har valt att satsa på sina säljare och erbjuda en tydlig karriärväg för dem och alla chefer i hans bilhallar har hittills börjat som säljare. Samtidigt är han medveten om att företagets strategi att satsa på större bilhallar som den nya i Uppsala och den som ganska nyligen öppnade i Linköping för 400 bilar kanske kan komma att kräva ett ännu tydligare ledarskap, och här öppnar han upp för externa rekryteringar.
– Vi har också rekryterat en del externt de senaste åren för att kunna fortsätta utveckla våra egna IT-system, som är kärnan i verksamheten, konstaterar Alexander Riddermark.
Mycket jobb
Att utveckla och bygga upp ett företag som Riddermark Bil har krävt extremt mycket jobb från honom själv och personalen i organisationen. Samtidigt erkänner han att det kan kännas krävande att ha ansvaret för 500 personer.
– Men till övervägande del är det kul även om jag ofta är otålig och hela tiden frågar mig varför vi inte säljer mer.
För att få mer resurser och balans i livet har han ändå rekryterat in en försäljningschef då ambitionen är att fortsätta växa. Målet är att ta 30 procent av marknaden och omsätta 30-40 miljarder kronor inom några år.
– Vi har också en utmaning i att utveckla vår reklamationshantering då bilar alltid går sönder någon gång. För trots tester är det svårt att förutse fel i den komplicerade elektroniken i dagens bilar, avslutar han. Men kan vi fortsätta utvecklas här och se till att vi alltid har nöjda kunder är det hög sannolikhet att vi kommer att lyckas i framtiden.
Alexander Riddermark är en av talarna på VD-dagen i Stockholm den 2 oktober 2024, då han komme att dela med sig av sin historia som vd och grundare. Läs mer och anmäl dig här.