Ökade inköp från lokala producenter

Affärerna En ny rapport visar att företagen ökar sina inköp från lokala producenter och regionala leverantörer för att bli mindre sårbara.

Ökade inköp från lokala producenter
82% planerar att både producera och sälja sina varor och tjänster på hemmaplan 2026, Foto: Adobe Stock

Enligt en ny rapport från konsultbolaget Accenture kommer 74% av våra svenska företag 2026 att köpa sina nyckelkomponenter från leverantörer i närområdet, att jämföra med 31% idag. Vidare planerar hela 82% att både producera och sälja sina varor och tjänster på hemmaplan 2026, något som enbart 40% av företagen gör idag.

– Det är dags att tänka långsiktigt och designa om försörjningskedjorna för att undvika otympliga silos och flaskhalsar, och göra dem mer transparanta och snabbrörliga med hjälp av data och AI, säger Maria Bryngelsson, nordiskt ansvarig för Supply Chain på Accenture.

En tillväxtfaktor

I Sverige har bara 3% av företagen heltäckande system som i realtid larmar om något i leverans- eller produktionskedjan skulle fallera, och 78% behöver minst en vecka på sig för att förstå omfattningen om en incident skulle inträffa.

Rapporten visar också att företag med lägst nivå av förberedelser behöver ungefär 150 dagar på sig för att helt återhämta sig från störningar i globala led, medan de bäst förberedda behöver drygt en månad.

– Att vara väl förberedd på omvärldshändelser är inte bara en överlevnadsstrategi, det är en tillväxtfaktor, avslutar Maria Bryngelsson.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.