I regel får medarbetarna nya semesterdagar att nyttja den 1 april, och kan ta ut semester från det intjänande året som tar slut den 31 mars. Desto ovanligare är att intjänandeåret och semesteråret sammanfaller, men det förekommer. Oavsett finns det några saker du som vd bör ha koll på vid semesterårsskiftet.
Nu börjar nya semesteråret – 3 saker att checka av
SEMESTER
När mars övergår i april inleds ett nytt semesterår för de flesta företag. Har du gjort det du ska? Grant Thornton listar de tre viktigaste sakerna du som arbetsgivare bör ha kläm på.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
1. Kontrollera antalet dagar
Först och främst bör du kontrollera att de anställda tagit ut sina 20 semesterdagar som Semesterlagen gör gällande att de minst måste ta ut. Som arbetsgivare är det din skyldighet att säkerställa, och angeläget eftersom det annars riskerar att påverka resultatet negativt. Kontrollera att semesterlöneskulden är så korrekt som möjligt vid verksamhetsårets slut.
2. Frånvarorapportering
All typ av frånvaro, som sjukdom, tjänstledighet och föräldraledighet, påverkar semesterintjänandet. Det är därför viktigt att frånvaron rapporterats in på ett korrekt sätt – och det blir ännu viktigare nu, eftersom viss frånvaro ska hanteras i arbetsgivardeklarationen (AGI).
Semesterersättning ska betalas ut även på rörliga löner, som provision.
3. Ledighet är att föredra
Semester är till för vila och återhämtning, och därför är grundregeln att semester ska tas ut som ledighet. Det finns i Semesterlagen bara tre undantag från detta, då semestern får betalas ut i pengar: om medarbetaren slutar, om arbetsgivaren byter semester- och intjänandeår, eller om den anställde inte kunnat ta ut sin semester på grund av en lång period av frånvaro. Arbetsgivare som bryter mot detta riskerar skadestånd.