Tre har utsetts till Årets Employer Brand och vunnit Grand Prix i Magnet Awards. Vad ser du som den viktigaste faktorn bakom framgången i ert employer branding-arbete?
Tres vd: ”När medarbetarna är stolta blir de våra bästa ambassadörer”
Arbetsgivarvarumärke Mobiloperatören Tre har utsetts till Årets Employer Brand och vunnit Grand Prix i Magnet Awards. Vd:n Haval van Drumpt berättar om nycklarna bakom framgången, hur även små företag kan dra lärdomar av deras employer branding-arbete – och varför vd:n spelar en avgörande roll i att bygga en attraktiv arbetsgivarkultur.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Vi vill att Tre ska vara en schysst arbetsplats för alla – en plats där människor trivs, utvecklas och känner att de gör skillnad. Som operatör är vi en viktig del av Sveriges kritiska infrastruktur, och det är något våra medarbetare tar på stort allvar. Nio av tio säger att de är stolta över hur Tre bidrar till samhället – inte bara genom tekniken, utan genom människorna bakom den.
Det personliga engagemanget hos våra medarbetare är en av våra största styrkor.
Ert initiativ Välj en Trevlig chef har uppmärksammats som en av Sveriges bästa employer branding-kampanjer. Vilka lärdomar från kampanjen kan även mindre företag dra nytta av?
– Oavsett mål är det viktigaste att man arbetar för något som faktiskt gör skillnad – både för medarbetare och för samhället. När medarbetarna känner stolthet över var de jobbar blir de också ens bästa ambassadörer.
Hur ser du på vd:ns roll i att bygga och stärka ett företags employer brand? Vilka konkreta insatser kan en vd göra för att skapa en attraktiv arbetsgivarkultur?
– Ett starkt ledarskap som lever företagskulturen. För oss på Tre innebär det att skapa en arbetsplats där våra medarbetare känner att de gör skillnad – inte bara för företaget utan också för samhället. Det handlar om att skapa en inkluderande kultur som främjar delaktighet och engagemang.