Nordiska vd:ar känner större osäkerhet inför framtiden

Vd-rollen Enligt EY:s senaste undersökning CEO Outlook Pulse sticker Nordens vd:ar ut jämfört med vd:ar i resten av världen – de känner en större osäkerhet kring framtida tillväxt.

Nordiska vd:ar känner större osäkerhet inför framtiden
Foto: Adobe Stock/Pressbild

EY:s globala undersökning CEO Outlook Pulse visar att vd:ar världen över är eniga om att de ekonomiska förhållandena, investeringsmöjligheterna och deras tillväxtförmåga kommer att vara positiva under de kommande tolv månaderna. Undersökningen visar också att företagsledare känner sig mindre osäkra när det gäller tillväxten i den egna branschen än den på global eller lokal nivå.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Norden sticker ut

Den mest påtagliga skillnaden i rapporten är att nordiska vd:ar rankas lägst i alla kategorier av ”confidence” – särskilt gällande förväntningar på global och lokal tillväxt samt frågor inom priser, inflation, talangförsörjning och investeringar. Nordiska vd:ar känner till exempel betydligt större osäkerhet kring global tillväxt, med en poäng på 54,5 på en 100-gradig skala, jämfört med 81,5 för vd:ar i Frankrike och Kanada.

Det finns flera orsaker till att nordiska vd:ar upplever större osäkerhet än sina globala motsvarigheter, menar Magnus Kuchler, Sverigechef för EY.

– Några av dem är hög inflation, höga räntor, energiutmaningar och närheten till Ukrainakriget. Detta i kombination med att vi upplever en större försiktighet bland många svenska ledare kring att våga göra större transformationer, något som ofta behövs vid ett paradigmskifte. Vidare är osäkerheten ofta större för ett litet exportberoende land som Sverige faktiskt är. Eftersom vi har en liten hemmamarknad spelar det även in att de största exportmarknaderna som Tyskland och Storbritannien också haft det tungt, och USA och Kina har blivit svårare marknader av flera olika skäl, säger han.

Osäkerheten kan också spegla en kulturell försiktighet som kan hindra regionen från att utnyttja tillväxtmöjligheter fullt ut.

Äventyrar den ekonomiska tillväxten

Utmaningar som stigande kapitalkostnader, inflation och högre driftskostnader påverkar företagens möjlighet att investera och expandera. Många ledare uttrycker oro över hur kostnadsökningar ska kunna överföras till kunderna utan att förlora konkurrenskraft. När ledare förlorar tilltro till framtida tillväxt, tenderar de att senarelägga investeringar, minska rekryteringar och minska kostnader. En försiktig hållning kan därmed resultera i minskade investeringar i kapital, forskning och expansion, vilket bromsar den ekonomiska tillväxten.

Att svenska företag tappar i konkurrens- och innovationskraft för att de inte hänger med i den snabba utvecklingen, samt saknar det kapital som behövs för att kunna ligga i framkant, innebär stora risker enligt Magnus Kuchler.

– Det finns en risk att det resulterar i att våra bästa talanger flyttar och direktinvesteringar minskar vilket kommer att drabba svenska företag hårt och därmed drabba hela Sveriges ekonomi, säger han.

Strategiska anpassningar viktiga

Enligt rapporten agerar vd:ar med högre förtroende för framtiden ofta proaktivt för att möta makroekonomiska och geopolitiska förändringar. De integrerar även politiska risker och uppdaterar sina affärsstrategier för att främja expansion och transaktioner. Bland optimistiska vd:ar gör 85 procent detta kontinuerligt, medan endast 64 procent av de mest osäkra har en lika aktiv inställning.

Undersökningen identifierar flera områden där företagsledare kan stärka sina positioner framåt. Bland annat rekommenderas regelbunden översyn av strategiska antaganden, datadrivna beslutsprocesser och förbättrat tvärfunktionellt samarbete.

– Det är viktigt att företagsledarna prioriterar rätt, att de vågar gasa och bromsa samtidigt. Svenska företag bör ligga i framkant kring hållbarhet och ha det inbyggt i sin affärsmodell. Vidare behöver vi jobba hårt för att ligga i framkant kring ny teknik och fortsätta investera i innovation. Det är områden som svenska företag historiskt varit duktiga på, men där flera andra länder gjort stora framsteg i samband med stora investeringar. Ökat samarbete mellan företag ger svenska företag konkurrenskraft och även samarbetet mellan företag och offentlig sektor är ett annat område där det finns mycket potential och utrymme för förbättring, säger Magnus Kuchler.

Vilka råd skulle du ge till svenska vd:ar för att driva framåtsträvande beslut under ekonomiskt osäkra tider? 
– Våga göra rätt prioriteringar och fatta tuffa beslut som innebär ett möjliggörande för framtida ledarskap i deras respektive branscher. Att följa linjen med kostnadsreduktioner och avvaktande beslut om investeringar hjälper inte i den tuffa globala konkurrens som svenska exportföretag befinner sig i. Sverige måste vara med och skapa framtidens marknad i stället för att passivt formas efter den, Magnus Kuchler.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.