Av undersökningen ”Intelligent Automation Report 2019” framgår att bolagen satsar på intelligent automatisering i allt större utsträckning och att 2019 betecknas som det stora genombrottsåret för de nya teknologierna.
Medarbetarnas vidareutveckling
Men trots förväntningar om ökad produktivitet och sänkta kostnader har 44 procent av företagen inte kalkylerat med hur medarbetarnas roller och arbetsuppgifter kommer att förändras till följd av automatiseringen. Nästan 70 procent har heller inte sett till i vilken utsträckning som medarbetarna kommer att behöva vidareutveckling.
Tomas Beckeman, som är ansvarig för Deloittes tjänster inom automatisering, betonar vikten av att företagsledarna skiftar fokus från teknisk automatisering med robotar till att robotar och människor arbetar tillsammans på ett naturligt sätt. I takt med att automatisering blir en allt mer självklar del av arbetsplatsen uppstår ett behov av att skapa ny mening i arbetet för medarbetaren.
– För att automatisering ska ge den effekt som företagen förväntar sig måste medarbetarna finnas med i planen från redan från början. Automatisering är en verksamhetsfråga, inte en renodlad teknikfråga. Därför kan HR-aspekterna inte beaktas reaktivt när tekniken redan implementerats, säger han.
Den ökade satsningen på intelligent automatisering innebär en förflyttning från vanliga jobb till ”superjobb” där människor och robotar arbetar integrerat sida vid sida, konstaterar Josefine Liljeqvist, ansvarig för Deloittes tjänster inom Human Capital.
– Detta kräver en lika stor satsning på medarbetarna som på den tekniska utvecklingen, säger hon.
Kompetensbristen hindrar
Samtidigt uppger mer än en tredjedel av företagen att bristen på kompetens är ett av de största hindren för att kunna skala intelligent automatisering. Talanger med rätt kompetensprofil är hett eftertraktade och svåra att rekrytera.
Det räcker heller inte att göra om existerande roller i företaget för att lösa kompetensbehovet, menar Josefine Liljeqvist.
– Du måste fokusera på vilka utmaningar och aktiviteter företagens medarbetare ska kunna lösa och hitta teknikerna som både automatiserar arbetet och som hjälper medarbetaren att skapa värde för kunden, fastslår hon.
publicerad 6 december 2019