Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Istället för att göra hållbara val härmar människor varandra

Affärerna Många sätter stor tilltro till att ”nudging” är ett bra sätt att förändra människors beteende och få fler att konsumera klimatsmart. Men en studie som gjorts vid Örebro universitet visar att vår vilja att härma varandra slår ut effekterna av att få en knuff i rätt riktning.

Istället för att göra hållbara val härmar människor varandra
Carolin Zorell studerade vilken typ av mugg cafégästerna valde och varför. Foto: Adobe Stock

Covid-19 har visat att det är möjligt att göra stora förändringar. Frågan är hur det görs på bästa sätt för klimatet – regler och lagar, att lägga ansvaret på individen eller göra förändringar som knuffar människor i rätt riktning.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Carolin Zorell, forskare i statskunskap vid Örebro universitet, utförde ett experiment i en restaurang på Örebro universitet för att testa ”nudging” och se om hon kunde få människor att göra en liten förändring genom att göra det ekosmarta valet enklare.

– Jag ville undersöka i vilken utsträckning människor gör samma val som sina kamrater, och hur en förändring av förutsättningarna på kaféet påverkar valet av kaffekopp.

I restaurangen finns skyltar som uppmanar kunder att ta en porslinsmugg för miljöns skull. Trots detta såg Carolin Zorell att fler väljer pappersmuggen trots att de sitter kvar i restaurangen och dricker sitt kaffe. Porslinsmuggarna står strax innanför entrén och pappersmuggarna vid kassan. Carolin Zorell bad restaurangägaren att ställa båda alternativen bredvid varandra vid kassan istället.

– Det är mycket att tänka på när man går in på restaurangen och först och främst funderar människor på vad de ska äta. Då är det lätt att missa att ta en kaffemugg. Då blir det enklare valet att ta en pappersmugg i kassan.

Allt som allt spenderade Örebroforskaren tio dagar i restaurangen. Fem dagar före förändringen och fem dagar efter. Hon studerade 395 grupper och sammanlagt 1073 personer.

– Analysen visar att fler ändå tog pappersmuggen trots att vi hoppats på det motsatta resultatet. Det var oväntat. Men det intressanta var att alla i samma grupp gjorde samma sak. Antingen tog alla en engångsmugg eller så tog alla en porslinsmugg.

Människor härmar varandra för att visa att vi liknar varandra och passar ihop. Det kan handla om att vi härmar gester eller som här att vi gör samma val.

– Det blir en ond cirkel när vi härmar varandra utan att tänka. Det står i vägen för det hållbara valet. Jag vill gå vidare och undersöka om vi kan vända på det och istället använda detta för att förändra beteenden. Det kan vara en möjlighet om vi kan få några människor att gå före och sprida goda vanor till andra, säger Carolin Zorell.

I pågående studier undersöker hon vilka människor vi påverkas av. En studie med gymnasieelever visar att människor i vår närhet har störst betydelse – föräldrar och nära vänner.

– Även lärare och influencers som Therése Lindgren dyker upp på listan, säger Carolin Zorell.

Hon betonar också att vi måste prata om vilken betydelse små val i vardagen har för miljön för att människor ska bli medvetna om dem.

– Vi gör hundratals val varje dag, många samtidigt och i kombination med olika handlingar, och lägger vi ihop dem får de en stor effekt, avslutar Carolin Zorell.

Projektet är en del av satsningen på Mat och hälsa på Örebro universitet.

Karriär

Strategi & målstyrning

Kunskapsmaterial

Inspiration

Ledarskap & styrning

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.