Hot och möjligheter med digitaliseringen

Affärerna Konsulten Patrik Widlund har skrivit boken ”Digital transformation – strategier för affärsutveckling” som handlar om hur man kan transformera att traditionellt företag till en digital aktör.

Hot och möjligheter med digitaliseringen

Patrik Widlund konstaterar att alla företag påverakas av digitaliseringen. Kunder ändrar beteenden, behov försvinner och nya tillkommer. Konsumenternas möjligheter att välja och fatta självständiga beslut ökar. Många unga företag har förstått att utnyttja den teknologiska utvecklingen för att hitta digitala lösningar på kundernas problem. De är snabba, flexibla och målmedvetna. Men hur ska traditionella företag göra för att klara konkurrensen eller ens överleva?

I boken får chef och ledare inspiration att hantera utmaningar och möjligheter som kommer med den nya digitala konkurrensen.

Patrik Widlund menar att när man transformerar ett traditionellt företag till en digital aktör handlar det bara delvis om teknik och ofta är det en utmaning att även hålla liv i den gamla affärsmodellen som ska finansiera utvecklingen av nya.

I boken presenterar han teoretiska verktyg som går att använda för att utveckla och välja smarta strategier för att lyckas.

Boken består av tre delar. Den första sätter digitaliseringen i sitt sammanhang och visar hur teknik, konsumtion och företagande utvecklas och påverkar varandra. Den andra beskriver hur man som företagsledare stakar ut företagets riktning med hjälp av omvärldsanalys, strategi och affärsmodell. Den tredje beskriver själva genomförandet, hur man genom att arbeta med sitt ledarskap och sin organisation uppnår förändring och digital transformation.

Inspiration och praktiska exempel ges via intervjuer med företagsledare och chefer från väletablerade stora organisationer i olika branscher.

Patrik Widlund är ekonom med lång erfarenhet av företagsledning inom mediebranschen samt styrelseledamot hos företag i flera olika branscher. Han driver idag egen konsultverksamhet med inriktning på strategi, affärsutveckling och kundinsikt. Bland uppdragen finns företag inom IT, energi, media, finans, e-handel, handel och utbildning.

Digital transformation – strategier för affärsutveckling ges ut av bokförlaget Liber.

Läs mer: Ökad digitaliseringstakt bland svenska företag

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.