Brist på digital kompetens hos svenska företag

IT En ny undersökning från Unionen visar att bara fyra av tio företag har tillräcklig digital kompetens för att bibehålla nuvarande konkurrenskraft de kommande åren. ”Det är oroväckande”, menar Unionens ordförande Martin Linder.

Brist på digital kompetens hos svenska företag

– Sveriges välstånd vilar på en hög innovationsförmåga. Företagen måste prioritera de anställdas kompetensutveckling, säger Martin Linder. 

Sverige ligger i världstoppen när det gäller digitalisering. Infrastrukturen är god och befolkningen positiv till att omfamna ny teknik, något som bidragit till att lyfta ekonomin, enligt OECD:s senaste digitaliseringsrapport som kom nyligen.

Men OECD varnar också för att den positiva trenden riskerar att hämmas av bristande kompetensutveckling. Och det är en bild som bekräftas av Unionens undersökning.

Endast fyra av tio företag har tillräcklig digital kompetens för att bibehålla nuvarande konkurrenskraft de kommande 3-5 åren, enligt undersökningen som bygger på uppgifter från Unionens klubbar på företag med sammanlagt 350 000 anställda i Sverige. Under samma tidsperiod spås dessutom förutsättningarna för den egna verksamheten förändras i hög grad på grund av den tekniska utvecklingen.

Trots det skriande behovet av digital kompetens så är det få företag som främjar de anställdas utveckling. Endast vart femte företag prioriterar de anställdas möjlighet till kreativitet och utveckling, enligt undersökningen. Och det riskerar att straffa sig.

– Vi kan inte leva på gamla meriter. Sverige har en bra position i världsekonomin, men om inte vi skapar bättre förutsättningar för kompetensutveckling så kommer vi snabbt hamna på efterkälken, konstaterar Martin Linder och fortsätter:

– Det livslånga lärandet är en nödvändighet. Ska vi klara skiftet på arbetsmarknaden måste möjligheterna till vidareutbildning förbättras, avslutar han.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.