Handeln satsar inte på kompetensutveckling

Kompetensutveckling Unionens kompetensbarometer 2018 visar att sex av tio tjänstemän har genomfört någon form av kompetensutveckling det senaste året. Minst intresse för kompetensutveckling visar företagen inom handelsbranschen.

Handeln satsar inte på kompetensutveckling

– Det är oroväckande. Företagen måste prioritera de anställdas kompetensutveckling, säger Martin Linder, ordförande för Unionen.

Undersökningen visar också att drygt fyra av tio hade gjort en plan för kompetensutvecklingen med sin chef.

Det är tredje året i rad som Unionen kartlägger hur det står till med kompetensutvecklingen bland tjänstemän i privat sektor.

– Det är oroväckande att siffran inte har förbättrats ett dugg under de senaste tre åren. Företagen måste nu börja prioritera de anställdas kompetensutveckling, menar Martin Linder.

Kompetensbarometern har i år även kartlagt kompetensutvecklingen i olika branscher. Värst är situationen i handelsbranschen, en bransch där digitalisering och internationell konkurrens driver snabba och omfattande förändringar.

Inom handeln var det färre än hälften av de tillfrågade tjänstemännen som tagit del av kompetensutveckling de senaste tolv månaderna och endast var tredje hade en plan för sin utveckling, enligt undersökningen.

– Kompetensutveckling är en strategisk, affärskritisk fråga på alla arbetsplatser. Inom handel krävs exempelvis helt nya kompetenser inom It och logistik för att klara av den ökade konkurrensen från och inom e-handeln, säger Martin Linder.

Undersökningen har i år genomförts av Novus på uppdrag av Unionen. Svar från 2071 tjänstemän i privat sektor samlades in under maj 2018.

Läs mer: Stora brister i kompetensutvecklingen

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.