nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Man framför kritik till kollega
Det går att framföra kritik på ett sätt som får medarbetaren att både prestera bättre och må bättre. FOTO: Shutterstock

Ge kritik som får medarbetarna att lyssna

Dåligt framförd kritik kan förstöra relationer. Rätt framförd kritik förbättrar i stället både relationer och arbetsprestationer. Så hur gör man? Här är fyra sätt som får medarbetarna att förstå att du ger kritik för att du vill dem väl – och som får dem att agera.

Engagera personen i lösningen

Tänk dig att du får veta att en medarbetare är otrevlig mot kunderna. I stället för att ge svepande kritik som att ”Vi ska minsann vara trevliga mot kunderna här” – förklara situationen specifikt och be om lösningar.

Säg något i stil med ”Du vet ju att det är viktigt att du ger ett bra första intryck, men jag har hört att några personer tycker att du är för kortfattad och inte återkommer tillräckligt snabbt. Vad tycker du behöver göras för att de inte ska uppfatta det så?”

Genom att göra så visar du respekt för och bygger upp medarbetarens självförtroende – samtidigt som ni hittar en lösning på problemet.

Använd det medarbetaren uppskattar

Vad är viktigt för den aktuella medarbetaren? Om det är att vara kompis med kollegorna – använd dig av det för att motivera personen att ta till sig kritiken.

Om medarbetaren alltid är sen till möten, koppla kritiken till kollegorna. ”Hur tror du att det påverkar vad de andra tycker om dig när du kommer för sent till möten?”

Var avspänd

Ibland kan det vara rätt att skrika, men det effektivaste sättet att ge kritik på jobbet är i nästan alla fall att framföra den rakt på sak, med avspänt ansiktsuttryck och neutralt kroppsspråk. Det visar att kritiken inte är någon katastrof, utan en naturlig del av hur ni jobbar och utvecklas.

Lyssna på hur medarbetaren vill få feedback

En del medarbetare vill få feedback, eller kritik, så fort behovet uppstår. Andra vill få den samlad en gång i veckan. Vissa vill få feedback via mejl, andra muntligen. Vissa på chefens rum, andra på sitt eget eller i ett samtalsrum.

Innan det har blivit problem som du behöver ta upp: ta reda på av varje medarbetare ”Hur vill just du få feedback och kritik?”.

Källa: Harvard Business Review

Fler nyheter

Fokus på värderingar kan vara läpparnas bekännelse

En ny undersökning visar att trots att majoriteten av cheferna i olika organisationer anger att värderingar är grunden i verksamhetskulturen och en av de viktigaste faktorerna när de anställer och vidareutvecklar medarbetarna hanteras oftast arbetet utan strukturerade processer eller objektiv hantering. Arbetet sker istället baserat på magkänsla, med få inslag av fakta.

Akta dig för chefer som skriker åt sina barn

Krönika

Brukar du notera hur människor behandlar, pratar med eller pratar om, sina barn? Det kan vara en god indikation på med vilket anslag de också bemöter, eller kommer att bemöta, sina medarbetare. Föräldraskap är intimt förknippat med ledarskap. Föräldraskap ÄR i många dimensioner ledarskap. Skillnaden ligger kanske i att i föräldraskapet lägger man oftare bort […]

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här