nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Graduates
Hjälp medarbetare som har mer kompetens än du att fortsätta växa. Då kommer de både att uppskatta dig mer och stanna och bidra mer till företaget. FOTO: Shutterstock

Så leder du medarbetare som kan mer än du

Är medarbetarna experter på områden som du inte kan? Då delar du en erfarenhet med många vd:ar i dag. För att leda medarbetare som är mer kunniga behöver du ha fokus på vad de vill och behöver. Här är sex tips för hur du gör.

1. Visa passion

Många som har djupa kunskaper älskar också sitt arbete. Genom att du som chef eller vd också visar passion för det ni gör, blir det lättare för medarbetarna att lyfta fram sin egen passion och verkligen dyka in i arbetet.

2. Bygg medarbetarnas kompetens

Arbetsmarknaden är mer osäker idag än tidigare och det gäller för alla att uppdatera sin kompetens kontinuerligt. Se förbi dagens behov och hjälp medarbetarna se vad de behöver för ny kunskap.

3. Skydda medarbetarnas tid

Chefer och vd:ar som ödslar andras tid är inte populära. Skydda i stället medarbetarna från saker som bara tynger ner dem och som inte hjälper till i jobbet.

4. Hjälp dem bygga nätverk

Förutom kompetens är nätverk den viktigaste tillgången på en osäker arbetsmarknad. Ledare som hjälper medarbetarna att bygga upp sitt nätverk både internt och externt får både fördelarna av nätverket och lojalitet från medarbetarna.

5. Tillåt medarbetarna att växa

Pengar är inte det enda som driver skickliga medarbetare. Det är också viktigt att få växa inom sitt område. Fråga vad företaget kan göra för att hjälpa medarbetaren att växa – det ger tiofalt tillbaka.

6. Skapa lycka och mening

Ingen vill ha ett meningslöst jobb som gör en olycklig. Visa medarbetarna hur organisationen kan hjälpa dem att bidra i ett större sammanhang, så att de kan känna tillfredsställelsen i att göra något för en sak de brinner för.

Källa: CNBC

Fler nyheter

Konsten att hantera nödvändiga konflikter

Konflikter är något som är nödvändigt och ett naturligt tillstånd för att en verksamhet ska utvecklas. Konsten är att hantera kraften i dem på rätt sätt och ha kontroll innan konflikten tar över och blir skadlig. Det menar konfliktexpert Tamara Maskovic på Medlingscentrum.

5 tips för att minska generationsgapet

Många företag gör en miss i sitt mångfaldsarbete genom att glömma bort åldern. Men när andelen äldre och yngre nu ökar i samhället ställer det allt högre krav på företagen att få generationerna att arbeta effektivt tillsammans. Molntjänstföretaget Citrix ger därför fem tips på hur det kan göras.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här