nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Graduates
Hjälp medarbetare som har mer kompetens än du att fortsätta växa. Då kommer de både att uppskatta dig mer och stanna och bidra mer till företaget. FOTO: Shutterstock

Så leder du medarbetare som kan mer än du

Är medarbetarna experter på områden som du inte kan? Då delar du en erfarenhet med många vd:ar i dag. För att leda medarbetare som är mer kunniga behöver du ha fokus på vad de vill och behöver. Här är sex tips för hur du gör.

1. Visa passion

Många som har djupa kunskaper älskar också sitt arbete. Genom att du som chef eller vd också visar passion för det ni gör, blir det lättare för medarbetarna att lyfta fram sin egen passion och verkligen dyka in i arbetet.

2. Bygg medarbetarnas kompetens

Arbetsmarknaden är mer osäker idag än tidigare och det gäller för alla att uppdatera sin kompetens kontinuerligt. Se förbi dagens behov och hjälp medarbetarna se vad de behöver för ny kunskap.

3. Skydda medarbetarnas tid

Chefer och vd:ar som ödslar andras tid är inte populära. Skydda i stället medarbetarna från saker som bara tynger ner dem och som inte hjälper till i jobbet.

4. Hjälp dem bygga nätverk

Förutom kompetens är nätverk den viktigaste tillgången på en osäker arbetsmarknad. Ledare som hjälper medarbetarna att bygga upp sitt nätverk både internt och externt får både fördelarna av nätverket och lojalitet från medarbetarna.

5. Tillåt medarbetarna att växa

Pengar är inte det enda som driver skickliga medarbetare. Det är också viktigt att få växa inom sitt område. Fråga vad företaget kan göra för att hjälpa medarbetaren att växa – det ger tiofalt tillbaka.

6. Skapa lycka och mening

Ingen vill ha ett meningslöst jobb som gör en olycklig. Visa medarbetarna hur organisationen kan hjälpa dem att bidra i ett större sammanhang, så att de kan känna tillfredsställelsen i att göra något för en sak de brinner för.

Källa: CNBC

Fler nyheter

Kompetensprogram lockar talanger

En undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av SSE Executive Education visar att företag som erbjuder ett strukturerat program för kompetensutveckling har mer än sextio procents större chans att locka talanger än andra arbetsgivare. Trots det är detta något som sex av tio företag saknar.

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här