Förutsättningarna för att bedriva affärer förändras av coronakrisen

Affärerna En ny undersökning visar att anpassa företagets kostnader är prio ett för Sveriges högre chefer, för att möta corona-pandemins framfart, medan närmare 50 procent av mellancheferna först och främst prioriterar hälsostatus bland sina medarbetare.

Förutsättningarna för att bedriva affärer förändras av coronakrisen
Foto: Adobe Stock

En färsk Novus undersökning som utförts på uppdrag av Bisnode visar också att tre av tio tillfrågade gör ingenting för att försöka minska kreditrisker och problem relaterade till kundernas betalningsförmåga, trots en kraftigt tilltagande ökning i antal konkurser, samtidigt som närmare 20 procent säger att deras verksamhet löper på i princip som vanligt trots alla samhälleliga konsekvenser av corona-pandemin.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Att som företag ha koll på sin data är viktigare än någonsin just nu. Ett tips för att klara att göra affärer under krisen är arbeta datadrivet med väluppdaterad data. Att veta vem man gör affärer med och att våga genomföra affärstransaktioner just nu är A och O säger Eric Wallin, vd på Bisnode Skandinavien.

Eric Wallin fortsätter

– Undersökningen visar tydligt att det finns en vattendelare mellan företagen där ungefär en fjärdedel kommit att arbeta mer datadrivet medan en fjärdedel däremot har börjat förlita sig mer på magkänsla. Det kan vara lätt att låta sig påverkas känslomässigt, i synnerhet när man inte varit i samma situation tidigare, och just då är det extra viktigt att luta sig mot data för att ta rätt beslut.

Undersökningen visar att närmare 40 procent av Sveriges högre chefer är extra uppmärksamma på bolag med relativt låg kreditvärdighet, för att minska kreditrisker och problem med osäkra kundfordringar. Mer än tre av 10 av de tillfrågade i undersökningen gör ingenting åt att bevaka kunders betalningsförmåga, vilket under de extra ordinära omständigheterna är anmärkningsvärt.

Nära sex av tio chefer uppger att corona-pandemin har förändrat deras sätt att arbeta med försäljning rent generellt sett, och en av tre av de tillfrågade i undersökningen uppger att corona-pandemin har förändrat deras marknadsföring för att nå ut till nya kunder i stor utsträckning.

Målgruppen för undersökningen är svenska högre chefer eller mellanchefer med minst 10 anställda i ålder 21–68 år. Totalt har 500 intervjuer genomförts under perioden 3–14 april 2020.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.