Coronakrisen ett lyft för e-handeln

Affärerna En ny undersökning som datakonsultföretaget Detail Online gjort visar att andelen konsumenter som köper mer än 50 procent på nätet har ökat kraftigt på de tre största e-handelsmarknaderna i Europa. Sex av tio uppger dessutom att de kommer fortsätta handla i samma omfattning även efter att virusutbrottet är över.

Coronakrisen ett lyft för e-handeln
Foto: Adobe Stock

Utbrottet av Coronaviruset i Europa slår hårt mot den traditionella butikshandeln. De åtgärder som vidtas för social distansering begränsar möjligheterna att handla helt eller delvis i många fysiska butiker. I Kantar Global Covid-19 Barometer, som genomfördes i mars i år, svarade 20 procent av konsumenterna globalt att de handlar mindre i fysiska butiker, 9 procent att de gör mer av sina inköp på nätet och hela 32 procent säger att de kommer handla mer online framöver.

I Tyskland, Frankrike och England har andelen som handlar mer än 50 procent på nätet ökat med mellan 25 och 80 procent om man jämför tiden före utbrottet med slutet av mars när studien genomfördes.

Spridningen av Coronaviruset i de tre länderna befinner sig i en akut fas, där stora delar av samhället nu är nedstängda för att minska smittspridningen. Det gör att de flesta konsumenter har ställt om sin konsumtion och främst handlar det nödvändigaste som mat och apoteksvaror. Men under året kommer konsumtionen av kläder, heminredning och elektronik komma tillbaka.

– För tillfället ligger fokus på det nödvändiga som mat och apoteksvaror, men rapporten visar att de stora e-handelskategorierna kommer att studsa tillbaka till ännu högre nivåer när epidemin har passerat. Och när de gör det är det viktigt att varumärkesägare har det väsentliga på plats för att möta efterfrågan. Är mina produkter synliga när konsumenterna söker efter dem på onlinebutikerna, är frågan som alla varumärkesägare nu borde ställa sig nu, säger Joakim Gavelin, grundare av Detail Online.

Även om många konsumenter nu tillfälligt har dragit ner på sina inköp, uppger cirka 80 procent att de kommer att handla på nätet under 2020. Detta gäller främst kläder och hemelektronik där mellan 50 och 60 procent planerar inköp på nätet under 2020.

– 2020 är inte förlorat. Just nu, finns det en enorm potential för marknadschefer att öka onlineförsäljningen. Denna rapport visar att den förändring i konsumenternas beteende som tidigare beräknades ta tre till fyra år i stället nu sker inom loppet av ett par månader. För att dra nytta av denna omställning måste du ha lika bra kontroll över dina produkter online som du har hos en fysisk återförsäljare. Ett exempel är att tidigare kunde upp till 40 procent av varorna i e-handelsbutikerna felaktigt listats som att de inte finns i lager, och det var före det stora e-handelsskifte vi nu upplever. Jag kan inte föreställa mig hur siffrorna ser ut nu med tanke på den ökning som skett inom e-handeln, berättar Joakim Gavelin.

Andra insikter från undersökningen:

• Millennials planerar de flesta onlineköp för 2020 och deras planer inkluderar främst att köpa kläder och hemelektronik.

• Sport och mode är den kategori där den näst största ökningen förväntas, med mellan 51 och 63 procent av de svarande som säger att de planerar köp online 2020.

• Äldre åldersgrupper uppger att de kommer att upprätthålla sitt nya shoppingbeteende online efter epidemin.

Studien genomfördes av Kantar från 26 till 30 mars 2020. Totalt 3162 personer deltog via en Internet omnibus undersökning i Storbritannien, Tyskland och Frankrike.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.