Det här köper svenskarna online under coronakrisen

Affärerna I en ny undersökning granskas vad svenskar och européer köper online i dessa tider av isolering. De tre hetaste produkterna i Sverige visar sig vara hantlar, våffeljärn och sandaletter.

Det här köper svenskarna online under coronakrisen
Foto: Adobe Stock

E-handeln i Europa växer kraftigt i takt med att fler människor tillbringar mer tid hemma. Shoppingplattformen ShopAlikes undersökning visar att svenskar, trots att många spenderar mycket tid hemma just nu, fortfarande är intresserade av säsongsbaserade produkter. Bland annat kniper våffeljärn en andra plats som mest växande produkt, vilket inte är konstigt med tanke på att våffeldagen infann sig den 25:e mars. Utöver detta växer inköpen av produkter inom kategorin trädgård i popularitet då svenskarna gör sig redo för våren och sommaren. Det som dock sticker ut i resultaten är tillväxten inom kategorin sport – produkter som hantlar och cyklar växer kraftigt i popularitet. Denna trend syns även i andra europeiska marknader som just nu är försatta i karantän.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Tio i topplistan i Sverige

1. Hantlar + 521%

2. Våffeljärn +424 %

3. Sandaletter + 318%

4. Dynlådor +125%

5. Påskdekoration +117%

6. Kolgrillar +114%

7. Odlingslådor +101 %

8. Parasoll + 98%

9. Solstolar + 94 %

10. Cyklar + 70 %

ShopAlikes undersökning omfattade även användarnas köpvanor på sina övriga europeiska plattformar – och resultaten visar på stora skillnader. Här är de mest eftertraktade produkterna bland de övriga europeiska plattformarna sedan isoleringen började:

● Danmark: Träningsbänkar (+3667%)

● Finland: Pussel (+6550%)

● Frankrike: Hantlar (+3295.00%)

● Italien: Engångshandskar (+32200%)

● Polen: Pussel (+4400%)

● Slovakien: Tubhalsduk (+8626%)

● Sverige: Hantlar (+521%)

● Tjeckien: Tubhalsduk (+14850%)

● Tyskland: Jäst (+288000%)

● Ungern: Hantlar (+16375%)

● Österrike: Hantlar (+12800

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.