nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto: Adobe Stock

3 tips för att hitta rätt målgrupp online

En färsk undersökning visar att 85 procent upplever irrelevant reklam som irriterande. Undersökningen visar samtidigt att knappt hälften av svenskarna gärna tar del av reklam med relevanta erbjudanden.

Reklamtröttheten bland svenskarna tilltar. Män är något mer negativt inställda till irrelevant reklam än kvinnor medan kvinnor och pensionärer i högre utsträckning gärna tar del av erbjudanden som relaterar till mottagarens konsumtionsbehov visar undersökningen från Novus som de genomförde på uppdrag av data- och analysföretaget Bisnode.

Läs mer: Ny modell mäter effekten av marknadsföringssatsningar

– I takt med det ökade reklambruset har svenskar blivit allt mer reklamtrötta, mot bakgrund av Novus undersökningen kan vi se att programmatisk marknadsföring som baseras på data och analys och som resulterar i träffsäkra erbjudanden, är framtiden för branschen, säger Anna Albinsson, Chief Marketing Officer Bisnode.

Anna fortsätter:

– Marknadschefer är vana att mäta framgång i hur många som konverterar i en digital kampanj, men idag bortser många från hur mycket varumärket skadas för att man riktar sig mot fel målgrupper, för att inte tala om all marknadsbudget som svenska bolag slänger i sjön varje dag. I dagens datadrivna samhälle ska vi kunna kräva ett skarpare målgruppsarbete av oss som jobbar med marknadsföring, svenskarna är ju helt klart mottagliga för reklam när den är relevant.

Läs mer: Tips för gratis marknadsföring

ANNAS 3 TIPS FÖR ATT HITTA RÄTT MÅLGRUPP ONLINE

1. Få koll på din data. Säkerställ att du vet tillräckligt mycket om dina kunder och se till att hålla din data uppdaterad.

2. Nöj dig inte med en datakälla i ditt målgruppsarbete, kombinera online- med offlinedata för att träffa rätt.

3. Lägg ännu mer tid på kreativitet och att hitta rätt budskap utifrån din data för att belysa fördelarna med din produkt till din målgrupp.

Undersökningen visar också att över hälften av kvinnorna, 52 procent och pensionärerna 53 procent, är positiva till riktad reklam.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Ovisshet kring skyddande av företagsuppgifter

En ny undersökning visar att 6 av 10 svenska kontorsarbetare har lagrat företagsfiler på okrypterade lagringsenheter. Bristande kännedom kring vem som bär ansvaret – och hur företagsfilerna faktiskt lagras kan innebära stora risker för spridning av internt eller konfidentiellt material.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här