Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Ökning av bedrägeriförsöken under pandemin

Affärerna En ny undersökning visar att bedrägeriförsöken ökade med 35 procent under förra året. Bedragarna använder allt oftare olika hybridmetoder i sina bedrägeriförsök.

Ökning av bedrägeriförsöken under pandemin
Søren Olsen

Undersökningen The Escalation of Digital Fraud: Global Impact of the Coronavirus som genomförts av Javelin Strategy & Research på uppdrag av SAS Institute baseras på intervjuer med 120 chefer från finansbranschen med ansvar för betalningar och säkerhet i 20 länder.

– Ett vanligt exempel är att använda falska QR-koder eller digitala kvitton för att hämta ut varor från butikerna”, säger Søren Olsen, expert på bedrägeriförebyggande arbete på SAS Institute.

Pandemin har lett till att allt fler konsumenter handlar online. Parallellt med denna utveckling har möjligheterna för olika betalningsmetoder blivit fler. Idag kan konsumenter i en och samma butik betala med Swish, digitala plånböcker, kredit eller med traditionella kort – allt för att underlätta och effektivisera betalningen. Men med fler betalningsmöjligheter blir utrymmet för bedragarna också större.

– Undersökningen visar att bedrägerierna ökar i digitala kanaler. Samtidigt förlitar vi oss på föråldrade metoder i kampen mot bedrägerierna. Säkerhetsrutinerna har inte följt den snabba utvecklingen inom handeln, konstaterar Søren Olsen.

Nästan alla intervjuade chefer bekräftar att bedrägerierna ökar, något som följer framväxten av nya digitala betalningsmetoder. Enligt rapporten verkar bedragarna även mer öppna med att dela information sinsemellan om sårbarheter och öppningar inom systemen

Enligt Søren Olsen har digitala bedrägerier blivit allt mer sofistikerade och innehåller ofta element från olika typer av bedrägerier, bland annat identitetsstölder och annan manipulation av användarinformation. Det görs också försök för att spionera på konsumenter genom olika former av nätfiske.

– Idag vill konsumenter handla snabbt på nätet. Kanske via mobilen på väg hem från jobb. I miljöer när man har bråttom och kanske är distraherad. Då ökar risken att konsumenter delar känslig information med andra, exempelvis genom att dela skärmdumpar med shoppinginformation till familjemedlemmar för att kunna fatta snabba beslut. Svagheterna från våra köpbeteenden är också något som bedragarna utnyttjar. Vi rekommenderar därför att företag som tillhandahåller betalningslösningar och butiker arbetar för att förhindra att känslig information kan delas. Jag vill också uppmuntra konsumenter att tänka noga innan de delar ett kvitto för sina online-köp, säger Søren Olsen.

En annan vanlig form av bedrägeri som sker i butiker är att kriminella får med sig varor genom att visa upp falska QR-koder eller digitala kvitton. Dessutom utnyttjar bedragarna systematiskt personalens goda tro när det gäller returer och andra leveranser.

– Idag kan du till och med köpa bedrägerirådgivning på nätet. ”Tjänster” där bedragarna tar ut en viss procentsats om bedrägeriet lyckas, berättar Søren Olsen.

Övergången från en kanal för handel, till flera kanaler (omni- eller multikanaler) kräver allt mer sofistikerade åtgärder mot bedrägerier – både åtgärder av finansiella aktörer och av butikerna själva.

– Det är viktigt för finansbranschen att arbeta med databehandling i realtid. I synnerhet bör de kunna analysera kombination av personuppgifter med data från betalnings- och leveranstransaktioner i multikanalslösningar. Att inte aktivt förebygga bedrägerier kan göra att företag snabbt förlorar sitt rykte och tappar kunder. Ett förtroende som kan ta lång tid att bygga upp igen om det inte är för sent, avslutar Søren Olsen.

Karriär

Strategi & målstyrning

Kunskapsmaterial

Inspiration

Ledarskap & styrning

VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.