Årets 3 färgtrender på kontoret

Arbetsmiljö Färger påverkar oss i hög grad och har därför en viktig roll i utformningen av kontoret. När man utformar kontoret spelar färgerna en viktig roll. Med färger kan man skapa miljöer som främjar koncentration och fokus, men som samtidigt känns inspirerande, sociala och inkluderande. Golvföretaget Interface presenterar här årets topp tre färgtrender på arbetsplatsen: subtila nyanser av blått, rött och gult.

Årets 3 färgtrender på kontoret
Foto: Adobe Stock

Upp i det blå

Vi tröttnar aldrig på blått! Blått är mångas favoritfärg och förkärleken för blått verkar aldrig gå över. Det är en tidlös färg som ger oss positiva associationer till himmel och hav eller kanske till de gamla favoritjeansen? I osäkra ekonomiska och politiska tider känns blått tryggt och framkallar en känsla av lugn och ro.

År 2018 var ultraviolett ”Årets färg” i Pantone-systemet. Tonerna i vår nya palett är mer subtila toner av frostad lila, violett och blåbärsblått som skapar intensitet och djup. Här finns både ljusa och krispiga kulörer som väcker våra sinnen och varma mer bläckliknande nyanser som främjar koncentration och fokuserade möten. Mörkblått och indigo ger stora öppna planlösningar en välbehövlig känsla av djup. Milda nyanser av lila, violett och lavendel i kombination med neutrala tennfärgade toner skapar en lugn miljö med en oväntad ”twist”. Det ikoniska skönhetsmärket Aesop valde exempelvis att inreda sin senaste butik i London i diskreta lila toner.

Dämpade röda toner

Starkare än rosa och svagare än rött – vår diskreta röda palett skapar annorlunda arbetsplatser som känns både inspirerande, vänliga och välkomnande. Laxrosa toner ger inspiration medan jordiga nyanser av rödbrunt, terrakotta och bränd umbra väcker nostalgi och längtan efter enklare tider.

Förra året (2019) var korall ”Årets färg” i Pantone-systemet. Den värme som vi naturligt förknippar med rosa verkar tilltala många som i dag söker en motvikt till sitt digitala liv och längtar efter äkthet och personliga kontakter. Vid senaste Milano Design Week var det tydligt att många designers valt en röd färgpalett med subtil känsla i både möbler och inredning. Många restaurangers, hotells och butikers val av rosa i inredningen, har gjort att alltfler upptäckt styrkan i färgen.

Gyllene ockra

Toner i gyllene ockra skapar både en känsla av energi och optimism på arbetsplatsen samtidigt som de mildrar känslan av vardagens stress. Här finns en ny palett med jordiga kryddiga nyanser av guldgult, mimosa och citron som övergår till mjukare toner av grädde, korn och cashew.

Gult är fortsatt en nyckelfärg i inredningen från 2020 och framåt. Men nu ger tidigare säsongers pigga gula toner plats för lugnare, ockrabaserade kulörer i mer dämpade nyanser. De är inte bara en nostalgisk blinkning till 1970-talet, utan också färger som vi associerar med optimism, värme och positiva tankar. Inom internationell restaurang-, hotell- och butiksvärld finns flera uppmärksammade exempel på hur nyanserna används på ett kreativt sätt.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.