AI ökar träffsäkerheten i rekryteringsprocessen

Rekrytering Hur matchar man rätt kandidat med rätt jobb? Rekryterings- och bemanningsbolaget Adecco använder sedan en tid tillbaka flera AI-baserade verktyg för att effektivisera arbetet och öka träffsäkerheten i sina processer – men alltid i kombination med en mänsklig slutlig bedömning.

AI ökar träffsäkerheten i rekryteringsprocessen
Arda Kurdoglu är head of career center på Adecco med ansvar för produkter och processer. Foto: Adecco

Adecco är en del av den multinationella koncernen Adecco Group och har i Sverige ett 30-tal kontor över hela landet. Företaget är ett av de större i branschen och genomförde 2023 cirka 4 500 rekryterings- och bemanningsuppdrag.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Normalt är varje uppdrag en tidsödande process med ett stort inslag av tunga administrativa moment. Men sedan början av året använder Adecco flera olika AI-baserade verktyg för att effektivisera arbetet.

Stor effektiviseringspotential

Enligt Arda Kurdoglu, head of career center med ansvar för produkter och processer, finns en stor effektiviseringspotential genom att använda AI i den här typen av verksamhet.

– Rekrytering handlar om att stora mängder relevanta data ska matchas mot en specifik kravprofil. Där kommer AI väl till pass för att steg för steg kunna tratta ned informationen till ett slutligt resultat, säger han.

Samtidigt är det ny oprövad mark och Adeccos strategi är att inte gå för fort fram. Praktisk tillämpning av ny teknologi måste alltid gå hand i hand med utbildning och erfarenhetsåterföring, menar han.

– Framförallt gäller det att förstå hur AI arbetar och vilka data som används för att få rätt matchning. Bara genom att använda fel ordval i den data som laddas in kan det uppstå snedvridningar och förstärkning av fördomar i resultatet, förklarar han.

Fakta

5 tips för AI-baserad rekrytering

  1. Gå inte för fort fram.
    Praktisk tillämpning av ny teknologi måste alltid förenas med utbildning och erfarenhetsåterföring.
  2. Var noga med de data som laddas in.
    Fel ordval kan förorsaka snedvridningar och förstärkning av fördomar i resultatet.
  3. Utnyttja AI på kandidaternas villkor.
    Även den som är lite mer senior ska känna sig väl omhändertagen i ett rekryteringsärende.
  4. Använd gärna AI för att göra gallring av kandidater.
    Men avsluta alltid varje rekryteringsuppdrag med personliga intervjuer och en slutlig mänsklig bedömning.
  5. Betrakta AI som en verktygslåda för rekrytering.
    Plocka valda delar som passar den egna verksamheten.

Goda erfarenheter

Hittills är det en mindre grupp på cirka tio personer som fått utbildning och som nu använder AI-verktygen i valda delar av rekryteringsprocesserna. Men erfarenheterna är goda och användningen ökar i snabb takt.

– En kvalificerad gissning är att majoriteten av våra medarbetare kommer att använda AI om något år – åtminstone i vissa delar av processen, säger Arda Kurdoglu.

Samtidigt måste det alltid ske på kundernas, det vill säga uppdragsgivarnas och kandidaternas villkor, menar han. Alla känner sig inte bekväma med att till exempel kommunicera med en robot istället för en människa.

– Det kan skilja sig åt mellan både olika generationer och olika yrkesgrupper. Framförallt yngre personer inom både tjänstemanna- och arbetarsektorn ser fördelar med den här typen av rekrytering. Men även den som är lite mer senior och i gengäld har längre erfarenhet och större kvalifikationer ska känna sig väl omhändertagen i ett rekryteringsärende, understryker han.

ChatGPT för sökordsoptimering

Redan i inledningsskedet av processen förekommer nu att rekryterarna tar hjälp av den öppna AI-tjänsten ChatGPT vid formuleringen av jobbannonserna.

– Rekryteraren behöver nu bara skriva ett enkelt utkast för att sedan överlämna det till ChatGPT för sökordsoptimering, förklarar Arda Kurdoglu.

När ansökningarna sedan börjar komma in tar rekryterarna hjälp av ett automatiserat screeningverktyg för CV-granskning och identifiering av de kandidater som bäst överensstämmer med kravprofilen.

– I takt med ökad arbetslöshet har mängden ansökningar ökat. Det är inte ovanligt med 100-tal ansökningar för varje utannonserad tjänst. Med AI-verktyget får vi nu ett relevant och opartiskt beslutsunderlag, oavsett antal sökande, säger Arda Kurdoglu.

Intervju med AI-avatar

Den första gallringen följs sedan upp med telefonintervjuer med samtliga kandidater med hjälp av intervjumjukvaran Tengai. Det innebär att kandidaterna får samtala med en AI-avatar som guidar dem genom en interaktiv och strukturerad intervju samtidigt som tjänsten samlar in relevanta kompetensdata som antingen kan avlyssnas eller studeras i transkriberad form av rekryteraren.

De AI-baserade telefonintervjuerna har blivit uppskattade av både rekryterare och kandidater, konstaterar Arda Kurdoglu.

– Tidigare var det omöjligt att hinna ringa alla kandidater och ge återkoppling på deras ansökningar. Men med det här verktyget får alla kandidater samma uppmärksamhet och större möjligheter att presentera sig än vad som ryms på ett par A4-sidor, säger han.

Mänsklig bedömning

Efter en slutlig gallring blir de kandidater som återstår inbjudna till ytterligare en fördjupad, personlig intervju med en rekryterare.

– Det är viktigt att varje rekryteringsuppdrag avslutas med en mänsklig bedömning. Det finns inte tillräckligt med relevanta data för att säkerställa rätt leverans med enbart AI-verktyg, förklarar han.

Arda Kurdoglu betraktar AI mer som en verktygslåda att kunna plocka valda delar ur än som ett komplett koncept för hela rekryteringsprocessen. Människan har fortfarande en viktig roll att spela för att matchningen ska bli optimal och fördomsfri.

– AI varken kan eller bör helt ersätta det mänskliga perspektivet – åtminstone inte inom en överskådlig framtid, sammanfattar han.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.