Med rådande inflationstider är det ännu viktigare att aktivt arbeta med marknadsföringen, i stället för att dra ner som en del företag gör.
8 misstag företag gör på LinkedIn
Verktygslådan
Medarbetarna är företagets bästa ambassadörer. Genom att du och dina anställda blir mer aktiva på LinkedIn kan marknadsföringen nå nya nivåer.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
– Men marknadsföringsfrågan behöver få ett större utrymme internt i organisationen och gärna i ledningsgruppen. Detta för att få högre förståelse för vilket resultat marknadsföringen ger samt att den idag görs av flera personer på företaget, säger Linda Björck, expert på LinkedIn och som driver företaget SmartBizz
Hon har identifierat åtta saker som påverkar marknadsföringen och behöver vara på plats för att få ett bra resultat på LinkedIn.
1) Tråkigt intryck
Varken din profil eller företagssida ska vara tråkig, statisk eller utan intressant innehåll. Tänk på din profil som ett hus. När jag öppnar dörren vill jag känna ”wow”, ”åh vad snyggt”, ”det här vill jag veta mer om”. Då blir jag både nyfiken och intresserad av dig eller ditt företag. Först när du har fångat mitt intresse bestämmer jag mig för att börja följa dig.
2) Pratar bara om dina produkter och tjänster
Sluta prata om dina produkter och tjänster. Men kanske du tänker, vad ska jag då prata om då?
Om du vill få dina potentiella kunders uppmärksamhet, prata om vilka problem du löser och fokusera på deras behov. De bryr sig sällan om dina produkter eller att du har varit i branschen i x år utan letar efter en lösning på sitt problem.
Du måste komma ihåg att skräddarsy ditt innehåll för att passa din målgrupps önskemål och behov – inte bara dina egna. En generell regel är att sträva efter 80/20-regeln, där 80 procent av ditt innehåll publiceras i syfte att utbilda eller glädja din publik och bara 20 procent är för att marknadsföra ditt företag och dina tjänster.
3) Pratar om vi och oss
Informationen om dig, ditt företag och det du publicerar på LinkedIn ska innehåll betydligt fler ”du” än ”vi”. Du pratar till en person – även på LinkedIn.
Marknadsföring kan jämställas med att dejta. Om du bara pratar om dig själv så lär det inte bli någon mer dejt. Få dina besökare att vilja ha mer! Skapa nyfikenhet och visa dig från din bästa sida. Mer om dem och mindre om dig alltså.
Ett enkelt tips är att hitta allt som handlar om ”vi gör A, B och C” och byta ut mot ”du får X, Y och Z”.
4) Ingen kontinuitet
För att jag ska förstå vem du är och vad ditt företag erbjuder behöver jag se dig, gång på gång. Du behöver presentera dig så vi lär känna varandra. Prata med mig, bjud in till dialog och påminn mig om att du finns.
Det innebär att du behöver ha en kontinuitet och regelbundet dyka upp med ditt innehåll – vecka efter vecka. Enligt LinkedIn får företag som publicerar inlägg kontinuerligt varje vecka hela 5,6 gånger fler följare och växer sju gånger fortare!
5) Saknar innehållsplan
Under alla år som Linda Björck har utbildat har hon märkt att de flesta saknar en struktur och ett system för sitt innehåll. De skapar det ”när andan faller på” eller ”när tid finnes” och då blir det både stressigt och sporadiskt.
Ja, det tar tid att sätta en struktur men det är ett engångsarbete. När den är på plats kommer du få ut mer av ditt innehåll än vad du trodde var möjligt.
Det handlar om att göra saker rätt, i stället för det som är snett.
6) Tror att marknadsföringen enbart ska skötas av marknadsfolket
Som marknadsförare vet både du och jag hur viktigt det är att synas i sociala medier. LinkedIn har flera fördelar och företagssidan har inbyggda funktioner som hjälper dig.
Men genom att aktivt involvera medarbetarna, chefer och vd så kommer du att få en mycket bättre effekt. Det kommer att gynna företaget genom att de blir mer aktiva vilket kan attrahera nya kunder, anställda och ge ökad kännedom om varumärket.
7) Fokuserar på fel mätpunkter
Utan några mätpunkter är det svårt att veta om dina marknadsföringsinsatser är effektiva eller inte. Och om du fokuserar på att mäta fel kan det sluta med att du slösar både tid och pengar på aktiviteter som inte ger resultat. Det bästa sättet att åtgärda detta vanliga misstag är att ha en tydlig förståelse för vad du vill uppnå med din marknadsföring och sedan sätta mätpunkter som överensstämmer med dessa mål.
Mät det som är rätt i stället för det som är lätt.
Exempelvis rekommenderar Linda Björck alla företag att installera LinkedIn insight tag. Det är gratis och ger dig information om vilka av Linkedins användare som har besökt din hemsida.
Och det enda sättet att verkligen se hur bra det går för din marknadsföring är att veta vad du ska mäta. Att regelbundet utvärdera resultaten är grundläggande för att optimera dina insatser.
8) Var nyfiken och intresserad
Är det något som går snabbt och ändras ofta så är det digital marknadsföring. Du behöver anpassa dig till det som gäller nu och de sätt som marknadsföring fungerar på. Bara de senaste veckorna har LinkedIn ändrats (igen) och släppt flera nyheter. Det är viktigt att du håller dig uppdaterad och är villig att förändra det du gör.
– En bra marknadsförare säger aldrig ”så har vi alltid gjort” utan vågar testa, utvärdera och tänka nytt eller annorlunda, avslutar Linda Björck.