-->

7 tips som ger din presentation wow-effekt

Presentation Hur många gånger har man inte lyssnat på en presentation där man varit nära att somna eller bara velat lämna rummet. En vd håller många presentationer och vill naturligtvis hellre få ett wow än en suck som reaktion.

7 tips som ger din presentation wow-effekt
En väl förberedd presentation har större framgångspotential. Foto: Stock Adobe.

Alltför många presentationer görs slentrianmässigt och utan finess där man tappar greppet om sina åhörare. Men det finns sätt att öka sina färdigheter på detta område. Föreläsaren och kommunikatören Micke Hermansson, som ligger bakom den internationellt uppmärksammade metoden ”Grej of the day”, som används för att inspirera skolelever, presenterar i sin nya bok Presentationslyftet 105 vägar för den som vill nå ut. Här är sju av dessa vägar.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

1. Ha en plan

Det är viktigt att ha en plan för sin presentation.

– Det behövs inte ett exakt körschema, och minutplaneringar tenderar att fallera väldigt snabbt, men det gäller att tänka igenom den tid du har att använda. Att du har koll på fundamentala delar som inledning, huvudinnehåll och avslutning, att du har pytsat ut passets ”wow-moment” och eventuella cliffhangers så att dessa dyker upp på rätt ställen, säger Micke Hermansson.

2. Personligt vinner

Vi har väl alla suttit på en föreläsning där man inte fått någon personlig känsla alls för människan där framme. Möjligen ett torrt cv och sedan mängder av fakta och information, allt paketerat så korrekt och neutralt som möjligt.

– Självklart ska dina fakta presenteras sant och trovärdigt och det måste absolut inte vara så att du hela tiden ska hitta kopplingar eller trådar till dig själv, men de gånger som du kan kombinera ditt budskap med några utvalda personliga anekdoter och kanske en skopa humor därtill kommer du att nå mycket längre. När du ibland väljer att bli personlig skapar du en relation till publiken. De får lära känna dig, människan bakom informationen och det är positivt för alla.

Micke Hermansson konstaterar att vi människor älskar historier och berättelser.

– Det tycks vara en rest från tusentals år tillbaka och det verkar så att om du bara väver in en blott två minuter lång personlig story i ett längre pass så är det just den historien som vår hjärna senare tenderar att minnas bäst.

Läs även: Retorik är inte vägen till perfekta presentationer.

3. Träning ger färdighet

Han är förvånad över att detta med att öva på presentationer så sällan är något som poängteras eller lyfts fram.

– Böcker om retorik och presentationer har ibland en tendens att snabbspola sig förbi den viktiga nötningsfasen, den där när man övar om och om igen och får vissa delar exempelvis början och slutet plus vissa nyckelmoment att sitta perfekt.

Micke Hermansson menar att grundtesen kan vara att nästan ingen alls i publiken har någon större koll på ditt ämne. Foto: Jophan Gunséus
Micke Hermansson menar att grundtesen kan vara att nästan ingen alls i publiken har någon större koll på ditt ämne. Foto: Jophan Gunséus Micke Hermansson menar att grundtesen kan vara att nästan ingen alls i publiken har någon större koll på ditt ämne. Foto: Jophan Gunséus

När Micke Hermansson coachar enskilda personer eller mindre grupper är just detta moment något som man alltid behöver stanna till vid en stund. De flesta tycker att det känns obekvämt och konstigt. Vad ska man nöta? Hur? Varför? ”Ska jag verkligen stå där ensam som ett fån och säga repliker framför bokhyllorna”?

– Svaret på den typiska frågan är faktiskt ett rungande ja. Skillnaden mellan medioker och bra, och mellan bra och fantastisk, handlar nästan alltid om hur mycket tid du lagt ner. Det finns enorma vinster att göra om du i alla fall vid något tillfälle satsar på att lägga ner två–tre timmar koncentrerad träning för att maximera utfallet av en specifik

presentation.

Han förstår att den träningen kan kännas lite ovan och närmast obekväm.

– Men den kommer garanterat att höja din skicklighet som talare mycket mer än vad det hade gjort att hålla mängder av upprepade ”standardföredrag”.

4. Håll det enkelt

Att våga hålla det enkelt är inte alltid så lätt.

– Många presentatörer kan sina ämnen så bra att de av bara farten kryddar med flashiga ord och begrepp ur sitt eget inifrånperspektiv. Detta är dock inget som de allra skickligaste gör. Snarare tvärtom.

Alltför många presentationer görs slentrianmässigt och utan finess där man tappar greppet om sina åhörare. Men det finns sätt att öka sina färdigheter på detta område. Föreläsaren och kommunikatören Micke Hermansson, som ligger bakom den internationellt uppmärksammade metoden ”Grej of the day”, som används för att inspirera skolelever, presenterar i sin nya bok Presentationslyftet 105 vägar för den som vill nå ut. Här är sju av dessa vägar.

5. Wow

Micke Hermansson konstaterar att våra hjärnor vänjer sig väldigt snabbt vid status quo. Därför har vi ett omedvetet behov av att något runt omkring oss kontinuerligt förändras så att vi kan fokusera igen.

– Att som presentatör eller talare aktivt lägga in regelbundna wow-ögonblick i manus låter kanske som det mest naturliga som finns, men jag måste tyvärr säga att det tyvärr är väldigt många tillfällen där det överlägset största wow:et dyker upp när tiden är ute, när klockan ringer och man äntligen får gå därifrån.

Han menar att man ska göra wow:et till en självklar rutin i planeringen.

– Ett riktigt lyckat wow-ögonblick blir ofta automatiskt det som åhöraren redan samma kväll berättar om för nära och kära.

6. Filma och analysera

Presentatörens små charmiga ”ovanor” och slentrianbeteenden, som man förmodligen haft med sig under många år och förfinat intill perfektion, kan i värsta fall ställa till det när man vill kommunicera effektivt.

– Du har inte en chans att inse vad du egentligen har för dig om du inte filmar dig själv och tittar på det senare. Du kommer inte bara hitta saker som måste justeras – du kommer också att se det som gör dig unik och som du kanske ska våga växla upp och nyttja ännu mer, säger Micke Hermansson.

7. Ett budskap per bild

Slutligen betonar han att varje enskild powerpointbild ska bära en tanke eller idé: en superkort mening eller helst bara ett enstaka nyckelord eller en bild.

– Den största skepsisen jag möts av när jag coachar kring presentationer är när jag tipsar om vilket supereffektivt trick det är att textsanera sina powerpointbilder. Det är sällan folk gör vågen när jag lägger fram det förslaget, och det är samma ljumma reaktioner hos näringslivschefer som hos kursledare.

I den här situationen kommer också standardförsvaret kring användandet av 0-7-50 som är vanliga typbilder vilka innehåller noll bilder, sju punkter och runt 50 ord samlat på samma sida. ”Vet du, jag skriver bara viktiga saker så det där gäller ju inte mig – och hallå, ska inte vuxna kompetenta människor klara av att läsa litegrann?”

– Men det handlar det inte om dig eller ens om åhörarna, det handlar om hjärnan. Dubbelexponeringen och lyssna fungerar helt enkelt inte, avslutar Micke Hermansson.

VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.