Det är inte enkelt att släppa det man alltid gjort. Och att våga låta någon annan ta över uppgiften med risken att lösningen inte kommer se exakt ut som du tänkt dig som vd. Men faktum är att lösningen inte sällan blir bättre, då en vd i ett växande företag hela tiden får mer att göra och inte riktigt hinner med i vardagens virvelvind. Då är det konstruktivt att släppa uppgifter till andra och när man väl börjat göra det så känns det ofta bra. Här kommer några tips på hur du kan bli bättre på att delegera.
7 tips för att bli bättre på att delegera
Ledarskap För att inte bli ett hinder i tillväxtresan måste många vd:ar bli bättre på att delegera. Här är några tips som underlättar.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
1. Ändra ditt mindset
Du måsta acceptera att du inte kan göra allt. Och du måste också acceptera att din framgång bygger på att du hjälper ditt team att växa och uppnå sina mål. Med detta menas att släppa uppgifter till dem, men samtidigt hålla dem ansvariga för resultatet. Om du har stark ansvarskänsla och tycker att delegera är svårt, börja i små steg och kom ihåg att du gör organisationen och medarbetarna en otjänst om du låter bli att delegera.
2. Bestäm vad du ska delegera
Försök lista upp varje månad vilka uppgifter du kan delegera och vilka är på den nivå som gör att du själv måste göra dem. Försök hitta uppgifter och projekt som går att ditt team eller dina medarbetare kan lära sig saker som är bra för deras styrkor och karriärmål.
3. Kommunicera tydligt
Var noga när du överlämnar uppgifter till dina medarbetare. Gör det genom genomtänkta möten där du har möjlighet att tydligt förklara ett specifikt projekt och vikten av det. Ge medarbetarna möjlighet att ställa de frågor de behöver, men var också noga med att ge tidsramar och hur de ska kommunicera kring projektet.
4. Var noga med feedback
Var noga att återkoppla och ge feeback kring de delegerade uppgifterna kontinuerligt. Och fira när olika delmål uppnåtts och lyft härigenom fram medarbetarna.
5. Skapa lathundar
Det kan vara klokt att under resans gång skapa riktlinjer och lathundar så att information och kompetens sparas även om personen som utför uppgiften slutar.
6. Utveckla möteskulturen mellan avdelningar
Bygg också en tvärfunktionell möteskultur som underlättar för olika avdelningar att prata direkt med varandra i stället för att bara gå genom dig.
7. Reflektera och återkoppla
När uppgiften eller det delegerade projektet är klart se till att reflektera över hur det gått. Diskutera vad som har gått bra och vad som inte gjort det. Detta hjälper till att utveckla dina medarbetare och deras skicklighet.
Källor: Harvard Business Rewiev och Clara Löfvenhamn som bland annat driver Bossbloggen.