2006 skapade de 19-åriga vännerna Aleksandar Goga, Vishal Nanda och Jeffrey Singh tjänsteförmedlingsföretaget ServiceFinder. Tio år senare sålde de bolaget till mediekoncernen Schibsted för vad som beskriv i media som några hundra miljoner kronor.
5 tips för en framgångsrik tillväxtresa
Tillväxt
Att starta, driva och få ett framgångsrikt företag att växa och sedan göra en exit är en konst som kräver fingertoppskänsla. En som gjort den resan är Aleksandar Goga, som tillsammans med PR-företagaren Caroline Lidman här ger goda råd för att företagsresan ska bli framgångsrik.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Tillsammans med PR-profilen Caroline Lidman som grundat PR-byrån Number 10, har han skrivit boken ”Eat Sleep Startup Repeat” där de följer hela entreprenörsresan från start till exit och delar med sig av lärdomar, misslyckanden och framgångsknep.
Aleksandar Goga och Caroline Lidman betonar att sätta en vision och målbild är A och O för att komma framåt med sitt bolag.
– Börja med att utmana ditt stora ”Varför” – vad ska du åstadkomma med ditt företag och vad är målbilden om 5–10 år för företaget såväl som ditt liv i stort, säger Aleksandar Goga.
– Många utgår från sig själva och sin krets. Istället ska man tänka på vilket problem man kan lösa för många, fortsätter han.
Aleksandar Goga hade två mål med ServiceFinder.
– Jag ville bygga något som skapade mening för andra och som jag kunde bli ihågkommen för och jag ville bygga ett stort bolag. Dessutom ville jag bli framgångsrik och få revansch på dem som inte trott på mig tidigare.
En av hans lärdomar så här i efterhand var att de drevs av fel saker.
– Vi ville både tjäna pengar, ett medel som vi var vana vid att ha när vi jobbade som säljare, och behövde fokus på pengar för att bolaget inte skulle gå i konkurs. Vi fick bevis på att det gick att sälja. Ändå gjorde vi allt i en enda röra.
När Aleksandar Gogas mindset förflyttades från att tjäna pengar till att koncentrera sig på produkten, kunden och att skapa nytta, då växte affären.
– Det var då kunderna kom. Och med kunderna kom pengarna.
Han konstaterar också att det gäller att ha samma bild av bolaget och att dra åt samma håll.
Många fastnar i planering och strategi.
– Men när man driver en startup måste man komma framåt. Planera tre månader i taget, säger Caroline Lidman.
Ostabilt utan stark värdegrund
Aleksandar Goga betonar vikten av att bygga kultur och ha en plan för vad bolaget ska ha för värderingar och stå för.
– Detta är en grundpelare för ett framgångsrikt bolagsbygge. Värderingar skapar beteenden och traditioner som bygger kultur. Ett bolag utan en stark värdegrund och utan kultur blir ett ostabilt bolag där de anställda inte drar sig för att snabbt sluta och det blir svårt att rekrytera.
Att bygga kultur kräver arbete och tid.
– Att få med sig människor på en resa och bygga dedikerade och lojala medarbetare som driver bolaget framåt kräver jobb varje dag. Att leda med gott exempel och visa hur man tillämpar värderingarna hjälper till att sprida kulturen.
Att tänka strategiskt i paketeringen av sitt varumärke är också centralt när man bygger och utvecklar ett bolag.
– Man måste sätta ett budskap för sitt bolag. Detta ska genomsyra all kommunikation såväl i media som på hemsida, i säljmöten, egna sociala medier och vid eventuella talartillfällen och kampanjer, säger Caroline Lidman.
Kan värma upp målgruppen
Och så gäller det ju också att sälja.
– Produkten eller tjänsten måste bli en del av kundernas naturliga kretslopp. Den ska underlätta i deras vardag privat eller professionellt. Så enkelt och så svårt är det, konstaterar Aleksandar Goga.
Det gäller att jobba synkat med marknadsföring och sälj.
– Med marknadsföringen kan vi taktiskt värma upp vår målgrupp för vårt kommande sälj. Vi kan lyckas göra kunden mer medveten om att vårt företag existerar innan vi tar kontakt, fortsätter han.
Rekrytering och bra medarbetare är en av de viktigaste byggstenarna i att bygga ett framgångsrikt bolag som går med vinst.
– Och när man valt medarbetaren gäller det att se till att ha ett on boarding-program på plats inför att hen börjar. Fyll detta med information om företagets bakgrund och historia och ett startpaket. Planera och kommunicera ut första veckan inför start vad som ska ske varje dag, måndag–fredag, säger Aleksandar Goga.

Ett av de misstag som han lärde sig mycket av var när 14 personer på ServiceFinder sa upp sig samma dag.
– De hade gått en introduktionsutbildning och tanken var att de skulle börja hos oss men bara en kom tillbaka dagen efter. Han kom tillbaka för att säga upp sig. De andra hörde inte ens av sig, berättar Aleksandar Goga.
Han har också sett att om man bygger ett starkt nätverk, arbetar med mentorer och har en väl fungerande och vass styrelse kan man lyfta ett bolag till nya höjder på kortare tid.
När det gäller att ta in kapital betonar Aleksandar Goga att man ska ta sig en rejäl funderare innan man gör det.
– Pengar och strukturer kan ibland ta kål på kreativiteten. Så våga dröja lite och välj rätt investerare om du ska ta in pengar. Gör lika mycket research på dem som de gör på dig, säger han.
Måste klä bruden
När det slutligen gäller en exit som Aleksandar Goga och hans kompanjoner gjorde krävs det både att man landar i varför man vill göra det och hur man ska driva processen framåt.
– Det är viktigt att förbereda bolaget inför försäljning. ”Klä bruden” – se till att bolaget är i ett så gott skick som möjligt. Det är bra att ha en plan för vilka som ska leda bolaget och för hur affärsverksamheten ska ha fortsatt lönsamhet och också ha en plan för sitt eget liv efter din exit, berättar Aleksandar Goga.
För honom har nu själva företagandet i sig blivit en morot. Idag driver han bolaget Clicksys inom restaurang-tech.
– Företagandet ger utlopp för all energi jag har och det håller mig koncentrerad. Samtidigt som jag bygger värde för mig själv och kommande generationer har jag hittat en livslång utmaning. Med företagandet följer risktagande och med risk driver jag mig ständigt framåt och får saker att hända. Att bygga bolag och göra affärer är vad jag brinner för – det är min sport, avslutar Aleksandar Goga.
Fakta
5 tips för en framgångsrik tillväxtresa
- Sätt en vision och målbild för att komma framåt med bolaget.
- Ha en plan för vad bolaget ska ha för värderingar.
- Tänk strategiskt i paketeringen av varumärket.
- Skapa ett on-boardingprogram för nya medarbetare.
- Skaffa ett starkt nätverk och en vass styrelse.
Fakta
5 tips för en framgångsrik tillväxtresa
- Sätt en vision och målbild för att komma framåt med bolaget.
- Ha en plan för vad bolaget ska ha för värderingar.
- Tänk strategiskt i paketeringen av varumärket.
- Skapa ett on-boardingprogram för nya medarbetare.
- Skaffa ett starkt nätverk och en vass styrelse.