5 tips för att ta ditt möte till nästa nivå

Möten 25 procent av din arbetstid består av möten och 50 procent av alla möten saknar tydligt syfte och mål? Och en tredjedel av alla deltagare är kallade helt i onödan? Här ger Kulturens Hus i Luleås mötesrådgivare 5 tips som får dig att överleva nästa möte!

5 tips för att ta ditt möte till nästa nivå

1. Utan syfte – inget möte

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

”Varför ska vi träffas?” – den viktigaste frågan av dem alla! Om det är svårt att svara på den är det en stark indikation på att mötet inte behöver äga rum över huvud taget. Eftersom att vi redan spenderar 25 procent av vår arbetstid på möten är vårt bästa tips att du gör något vettigare av din (och andras) tid.

Dessutom!

Om syftet är glasklart är det lätt att se vilka personer som behöver närvara för att mötet ska bli så bra som möjligt.

2. Alltid med målet i sikte

Det kan verka självklart men sanningen är att hela 50 procent av alla möten saknar tydligt syfte och mål. Det betyder alltså att vi träffas utan att veta varför! Galet va? Inte konstigt att vi suckar när det är dags att gå på ännu ett möte…

Tänk på det här

Alla möten måste ha ett tydligt mål. Det bästa är om målet också är mätbart.

3. Högst upp på agendan

Både möteshållare och deltagare måste veta vad som ska tas upp på mötet, så skicka ut en agenda i god tid! Dels för att alla ska kunna förbereda sig inför mötet, men också för att ge deltagarna möjlighet att ta ställning till om de har något att tillföra till mötet. En tredjedel av alla deltagare är kallade helt i onödan – kanske gäller det även dig?

Tips för att hålla tiden

Om det dyker upp frågor som inte finns med på agendan kan ni notera dem under en övrigt-punkt. I slutet av mötet går ni igenom dessa.

4. Time to boost your energy!

Oavsett hur bra planerat ditt möte är så går ibland energin ur gruppen och där står du och undrar vad du ska ta dig till? Dags för en Energizer! På några minuter återfås fokus, energi och engagemang. Det kallar vi för väl investerad tid!

Testa själv nästa gång energin sinar – här får du ett tips som garanterar mycket skratt!
Vad: Lära känna varandra och öppna upp för dialog

Tid: 5-10 minuter (beroende på gruppstorlek)

Antal: Dela in gruppen i mindre grupper från 3-6 personer

Hur: Var och en funderar i 1-2 minuter på tre påståenden om sig själv. Två ska vara sanna och en ska vara en lögn. En och en får deltagarna berätta sina påståenden för gruppen och därefter får gruppen gissa vilket som är lögnen. När alla i gruppen berättat sina påstående är övningen klar.

5. Möbleringen gör skillnad

De flesta vill ha någon typ av dialog under sitt möte, och ändå är skolsittning ett av de vanligaste önskemålen när det kommer till möblering. En annan människas ryggtavla inbjuder inte direkt till samtal men det gör däremot U-bord, styrelsebord och öar.

Tips

Du som håller i mötet kan ha som regel att alltid sätta dig på den ”sämsta” platsen för att själv känna att det är okej.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.