-->

4 tips för att göra jobbet kul

Inspiration Det behövs inga rutschkanor på jobbet för att göra arbetsdagen lite roligare. Här är fyra tips som alla kan använda för att ladda att-göra-listan med mera glädje.

4 tips för att göra jobbet kul
Här är gör-det-själv-tipsen för att få arbetsglädjen att växa. Foto: Stock adobe

Måste man ha roligt på jobbet? Det korta svaret är ja, enligt en hel del forskning som den amerikanska författaren och forskaren Bob Nelson tar fasta på. I Harvard Business Review skriver om vad det egentligen är för något som får jobbet att kännas kul. Och det handlar inte om att göra som Google i Zürich, och utrusta kontoret med rutschkana, basketplan och djungellounge. Det finns tvärtom mycket som varje medarbetare kan göra själv för att jobbet ska bli mer fröjdefullt.

Här är fyra metoder för att lyfta arbetsglädjen. Det bästa med dem är att de användbara för alla oavsett bransch, organisation och yrkesroll.

  1. Spelifiera dina arbetsuppgifter (och fira segrarna). ”Om en uppgift är stor, så brukar jag dela upp den i flera mindre uppgifter för att det ska kännas överkomligare” berättar en av respondenterna i Nelsons forskning. För att det mer ska likna ett spel ger hon varje deluppgift en deadline och belönar sig själv när hon har klarat den på tid, i denna respondents fall med att ta en simtur eller måla akvarell.
  2. Gör en liten förändring av rutinerna. Ibland kan en liten variation i rutinerna göra en stor skillnad. Det kan vara att byta namn på ”Att-göra”-listan till ”Skoj”-listan och därigenom skifta perspektiv från ”ännu en sak jag måste göra” till ”nu ska jag göra något skoj”. Ett annat sätt kan vara att skriva uppgifterna på postit-lappar vid skrivbordet. För somliga kan det vara mer tillfredsställande att knyckla ihop en fysisk lapp och slänga i papperskorgen – Klar! – jämfört med att trycka på deleteknappen på datorn.
  3. Skapa ett soundtrack för din arbetsdag. Inget är som musik för att ge själen och känslorna en boost. Vad får dig på gott humör – lite jazz? Kanske ett visst konsertstycke för en särskilt utmanande uppgift? Vare sig det är Benny Goodman, Bach eller Beyoncè som får dig i rätt sinnesstämning så kan du ge olika arbetsmoment ett lyft med en specialkomponerad spellista.
  4. Byt miljö. Ibland får tankarna och kreativiteten en nystart genom ett byte av arbetsplats. Att slinka in på ett museum eller ta en sväng till biblioteket och läsa i tio minuter ur någon klassisk text kan friska upp hjärnaktiviteten. Likaså att avsluta arbetsdagen på ett café eller kombinera ett jobbsamtal med en promenad i en park. Miljöombytet stimulerar inte bara tankeprocesserna, det ger dig också ett nytt perspektiv på arbetsuppgiften.
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.