1. Ha en positiv attityd
13 tips för att bli en bra vd
Vd-rollen
Ingen föds till ledare. Precis som med allt annat behöver man träna och utvecklas för att bli en bra ledare. Här kommer 13 korta tips till hur du ska bli en bättre ledare i din roll som vd.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Träna på att vara optimistisk och att försöka lösa varje situation på ett bra sätt. Då drar du med dig andra. Om du blir stressad av alla krav och har svårt behålla optimismen, ta fram verktyg som hjälper dig.
2. Utstråla självförtroende
Är du självsäker så smittar det. Tror du på det du gör så kommer medarbetarna att bli tryggare och mer motiverade. Hjälp dig själv genom att göra en stolthetslista och placera den där du ofta ser den.
3. Sätt en vision
Genom att skriva ner visionen och se till att den är tydlig skaffar ni er ett djupare syfte med ert arbete. Hur ser er framtid ut? Vart ska ni ta vägen? Varför? Det är frågor visionen svarar på.
4. Sälj in visionen
När visionen är klar gäller det att kommunicera den och sälja in den. Du måste således inspirera alla att dra åt samma hål. För detta behövs uthållighet och entusiasm.
5. Kommunicera mera
Som ledare gäller det att se till att andra lyckas. För att detta ska ske måste du kommunicera mycket mer än du tror.
6. Gör en långsiktig plan
Ett mål är en dröm med en plan. Att skapa en strategi är ett bättre ord för den planen. Var noga med att ta reda på var ni är idag, vart ni ska ta vägen och vad som krävs för att komma dit. Det handlar om att positionera er organisation på marknaden.
7. Prioritera och fatta beslut
Prioritera, delegera och fatta beslut för att undvika att fastna i den dagliga virvelvinden. Skriv ner fem mål som är viktigast för er på sikt. Gör en plan för vart och ett av dem.
8. Bygg team med relationer
Uppmuntra gärna tillfällen där medarbetarna lär känna varandra. Se till att medarbetarna bildar team, ett lag som stävar åt samma mål. Försök också förstå ditt teams styrkor och svagheter. Olika personligheter behövs, liksom olika kompetenser.
9. Motivera medarbetarna
Ta reda på vad som motiverar personalen. Koppla det till vad ni ska åstadkomma. Ge ansvar till de som är motiverade.
10. Var en förebild
Gör vad du säger och säg vad du gör. Om du gör fel, erkänn det och gör det bättre nästa gång.
11. Sätt förväntningar och spelregler
Var tydlig med vad du förväntar dig av dina medarbetare och fråga dem vad de förväntar sig av dig?
12. Skaffa rätt talanger och utveckla dem
Merparten av alla rekryteringar misslyckas för att kravprofilen inte är tillräckligt bra. Gör därför en tydlig rollbeskrivning oavsett om det är en nyrekrytering eller någon i den befintliga personalen som ska in i en ny roll. Då vet alla vad som gäller och vad ni behöver.
13. Coacha andra till framgång
Låt personalen själva komma med lösningen. Undvik fällan att komma med ett snabbt svar själv, för om någon själv kommer med svaret blir effekten mer beständig.
Källa: Framfot