nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Oengagerade medarbetare kostar miljoner

Oengagerade medarbetare kostar ruskigt stora summor. Och kan också äventyra företagets varumärke. Ändå jobbar få ledare med att öka motivationen.

– Bristen på medarbetarengagemang innebär oerhörda kostnader som vi ofta inte kollar på. Istället kapar vi bort fruktskålar och träningsbidrag i lågkonjunktur, utan att tänka på att det skadar kulturen. Vi är helt enkelt usla på att sköta våra varumärken för vad de är.

Konstaterandet kommer från Janne Björge, vd på Nine Yards, under Ledningsgruppsdagen. Han menar att vi inte jobbar med organisationens varumärke för vad det faktiskt betyder. I dagens rekommendationssamhälle där vi inte tar åt oss av reklam utan lyssnar på vad människor i vår närhet rekommenderar och litar på åsikter på nätet handlar nämligen allt om upplevelser.

– Ert varumärke är vad som sägs om er.

Och när varumärket är mer än en logotype och en häftig payoff blir det tydligare att det är något man som ledning behöver jobba med hela tiden. De som levererar upplevelsen är ju faktiskt medarbetarna.

Janne Björge lyfter fram siffror från en Gallupunderöskning som visar att 13 procent av medarbetarna känner en djup koppling till företaget och arbetar för att driva verksamheten framåt. 63 procent är oengagerade medarbetare som tar sig igenom arbetsdagen. 24 procent är medarbetare som aktivt motarbetar och underminerar det deras kollegor åstadkommer och till och med försöker skada företaget. När han gör en överslagsräkning utifrån ett exempel på 1 000 medarbetare som tillsammans kostar cirka 700 miljoner i lönekostnader blir resultatet tydligt. De 13 procenten som gör jobbet kostar ingenting utöver lönen, de gör sitt jobb. De 63 procenten som levererar hälften kostar organisationen 220 miljoner kronor och de 24 procent som endast levererar 20 procent kostar 14 miljoner kronor. En total förlust på 354 miljoner kronor.

– Bristen på engagemang kostar massor av pengar och handlar om ledarskap. Vi måste hitta något som medarbetarna kan kämpa mot, ett gemensamt mål. Det finns en längtan bland medarbetare om en stor gemensam utmaning.

Fler nyheter

Konsten att hantera nödvändiga konflikter

Konflikter är något som är nödvändigt och ett naturligt tillstånd för att en verksamhet ska utvecklas. Konsten är att hantera kraften i dem på rätt sätt och ha kontroll innan konflikten tar över och blir skadlig. Det menar konfliktexpert Tamara Maskovic på Medlingscentrum.

5 tips för att minska generationsgapet

Många företag gör en miss i sitt mångfaldsarbete genom att glömma bort åldern. Men när andelen äldre och yngre nu ökar i samhället ställer det allt högre krav på företagen att få generationerna att arbeta effektivt tillsammans. Molntjänstföretaget Citrix ger därför fem tips på hur det kan göras.

Hur betalar man för engagemang?

Krönika

Hur viktig är lönen för att motivera medarbetare? Vad är egentligen belöningarna för arbete? Dessa frågor har studerats i många år runtomkring i världen. I den spännande nya svenska boken ”Lön och motivation” (Liber förlag), av löneexperterna AnnCharlotte Bretan och Johan Tesslin, utvidgas begreppet belöning till att handla om ledares investeringar av pengar, tid och […]

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här