Vd:n avgör framtiden

Krönika En av de största frustrationerna jag hör från vd:ar är, ”mina medarbetare är inte tillräckligt engagerade”. I nästa sekund säger samma person ”fast det är väl så med den yngre generationen, de har en helt annan inställning till jobbet nu för tiden”.

Vd:n avgör framtiden
Agneta Olsson är krönikör hos Vd-tidningen.

Det där är en fråga som jag har funderat ganska mycket på. Är det så eller är det vi som ledare som inte har hängt med i utvecklingen och förstår vad den yngre generationen behöver för att bli motiverade? Tror någon på allvar att människans basala drivkrafter skulle förändrats radikalt på kort tid när vi levt i över två hundratusen år? Eller handlar det om att förstå omvärlden ännu bättre och hänga med i den snabba utvecklingen som pågår nu? Att vara ständigt nyfiken och uppdaterad?

Vi människor har tre drivkrafter som får oss att springa ”den extra milen” och påverka sista raden i resultaträkningen. Förenklat handlar det om att bli sedd, hörd och bekräftad. Lyckas man som ledare få medarbetare att känna detta är mycket vunnet. De tre orden innefattar även att möta medarbetare med respekt men också att attrahera medarbetare med äkta värderingar. Värderingar som slår an en resonans inom oss. Ökad globalisering och ny teknik i en extremt hög hastighet parallellt med en accelererande klimatpåverkan innebär att nästa generation ser på världen annorlunda än vad de flesta av dagens vd:ar gör. Vi har olika mentala kartor i huvudet kring vad som skapar framgång och vad som är ”rätt” värderingar. Den nya rockstjärnan som går ut från universitetet har inte som ambition att bli en managementkonsult utan snarare en superentreprenör. Deras värderingar är sannolikt hållbarhet, äkthet och att göra skillnad i en eller annan form.

Om de väljer en anställning är de noga att välja arbetsplats och ledare som speglar deras värderingar. Här har vi en del att göra i Sverige där de flesta vd:ar fortfarande är 50+ och heter Per, Anders eller Johan. Även om man förutspår att år 2026 kommer Anna ha klättrat upp på toppen. Anna har dock inte med kön att göra utan är snarare en symbol för framtidens ledarskap. Frågan är om vi har den tiden på oss? Greta Thunbergs lugna men tydliga sommarvärdsprogram går ingen oberörd förbi. Har du inte lyssnat är det mer eller mindre din plikt som vd att göra detta. Vi har sju år på oss innan världen når en tipping point och får oöverskådliga konsekvenser. Det berör alla och vi behöver agera nu. Du som ägare behöver fundera på vad du vill med ditt företag på lång sikt och ha goda insikter om omvärlden. Du som styrelseledamot behöver ta ditt ansvar och utmana traditionella strukturer och våga lyfta förnyelsefrågor i styrelserummet. Du som VD behöver driva frågorna från ditt håll och operationalisera verksamheten hållbart ur ett 360° perspektiv.

Det är en sådan arbetsgivare nästa generation blir motiverade att arbeta för.

Vill du utveckla företaget och fortsätta att vinna även imorgon? Skyll inte på att nästa generation har en annan inställning. Valet är ditt.

Fakta

Agneta Olsson

Gör: Grundare och vd för Chair Management. Har olika styrelseuppdrag och utbildar i ämnet ”Skala upp företaget – från ägarlett till ägarstyrt”.Bakgrund: Har under de senaste 25 åren haft ledande positioner inom svenskt näringsliv, bl a som vd för Almi Väst.Har skrivit boken ”Extern VD – så lyckas du”

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.