År 2020 när omvärlden snurrar i en allt högre hastighet, tekniken utvecklas med stormsteg är det ibland svårt att hinna med att utveckla sig själv i samma takt som bolaget. Många ägare och vd:ar inser tyvärr detta alldeles för sent. Man sitter kvar på vd-stolen för länge. Kanske för att man tror att ingen annan kan göra jobbet lika bra. Eller man rädd för att släppa taget till någon annan. Eller man saknar helt enkelt sense of urgency. När bolaget går bra och man har en stabil tillväxt är det få som funderar på att byta ut sig själv. Det är först när man börjar stöta på motgångar som tvivel kommer. Tyvärr är det ofta för sent. När bolaget passerat den berömde tillväxtfasen och är inne i stagnation, eller ännu värre, i ”dödens dal” är det betydligt svårare att lyckas med ett framgångsrikt skifte.
Som ägare och vd är man ofta både den största tillgången i företaget men också den största flaskhalsen för tillväxt och har ett kunskapsövertag. Det brister ofta i strukturer och processer som är viktigt att ha på plats när bolaget växer. Problemet är att många ägare är totalt omedvetna om detta. Det förstår väl alla vart vi ska med företaget? Sanningen blir ofta smärtsam uppenbar att det saknas en tydlighet när det blir dags för ett skifte. Och att man inser försent att man skulle börjat för flera år sedan. Både att kompetensutveckla sig själv i ägarrollen, men även att bygga upp ett strukturkapital som underlättar en succession.
När du ska utveckla ett företag kan du inte sitta på alla stolarna för länge. Det blir en omöjlig ekvation tillslut. Att släppa kontrollen är dock en utmaning. Ett sätt att göra det är att ta det stegvis – bland annat genom tillsättandet av en certfierad förberedande vd. En funktion som både går in operativt men som också agerar rådgivare till ägaren med uppgift att göra både ägare och bolaget redo för en anställd extern vd.
Så hur vet du när det är dags? Här är fem tecken på att det kan vara dags för dig som vd att ta ett steg tillbaka:
1. Du sätter dina egna intressen framför företagets och har inte längre den passionen som fanns när bolaget startades.
2. Den dagliga verksamheten står i vägen för strategi. Du hinner inte lyfta blicken och är bättre i den operativa rollen.
3. Bolaget spretar och medarbetare är missnöjda och underpresterar. Du har en önskan om att få in mer energi i bolaget men vet inte hur du ska lösa det.
4. Dina styrkor matchar inte med vad bolaget behöver lägga krutet på
i nästa fas.
5. Du längtar efter nya utmaningar och vill gå vidare.