Skapa hjältar och få hjälp tillbaks 

Bloggen Börja inte ditt nya jobb som vd med att dissa nuläget (och därmed, indirekt, dissa de som har jobbat fram till nuläget också). Använd 3 plus-metoden! Fredrik Kristoffers på Nya ledarskapet förklarar hur det går till.

Skapa hjältar och få hjälp tillbaks 
Foto: Stock Adobe

“Nu blir det andra bullar!” Ja, precis så kanske man inte uttrycker sig första dagen på jobbet som ny vd, men alltför ofta ser jag alltför många som klampar rakt in i klaveret, och skapar motstånd hos många redan från start, utan att ens fatta det. (Gäller alla nyrekryterade chefer för den delen.) 

Tänk dig att du är nytillsatt vd och kommer till ditt nya spännande uppdrag. Du har en massa ny energi och kraft för uppdraget du just fått från styrelsen. Du vet att du har några månader på dig att starta förändringsarbetet och börjar kommunicera för att komma igång direkt:

“Nu ska vi inte längre hålla på och gulla med de befintliga och olönsamma kunderna, utan nu ska vi öka försäljningen och marginalen.” 

“Va, har ni inte ett HR-system på plats, ja då måste vi ta tag i det direkt.” 

“Men, varför har vi inte fler kundbesök än så? Klart det inte blir något bra resultat då.” 

“Varför har vi inte koll på kvalitetsprocesserna? Har vi inte bättre koll på våra avtal?” 

Missnöjet blir kritik mot medarbetarna

Ja, det är lätt att hitta det som inte fungerar tillräckligt bra. Det är lätt att undslippa kritik, även om man själv bara känner att man är duktig och vill bidra så fort som möjligt. Det man ofta glömmer är att när man kommunicerarar missnöje med situationen så är det ju faktiskt kritik mot de personer som arbetat med frågan eller ansvaret hittills. 

Översatt blir det: “Du har inte gjort ett tillräckligt bra jobb!” eller kanske till och med ”Du har gjort ett dåligt jobb, jättelänge”.

Inte så motiverande att få höra när nya vd:n kommer till jobbet och alla är lyhörda för vad som kommer hända nu. En viss motståndskraft och missnöje kanske börjar gro: “Hen fattar inte vad vi har varit igenom för att komma hit. Jag har gett tre år och slitit järnet för att få detta på plats någorlunda utan budget, och så kommer detta…. Hen är missnöjd med min insats, jag kommer nog få sparken.”

Säg det med 3 plus-metoden

Alla som byggt företag vet ju att det byggs steg för steg. För tre år sedan hade företaget kanske inte råd att rekrytera in den kompetens som kanske behövs nu, och inte heller pengar till det affärsstödssystem som krävdes för att det skulle bli robusta processer i dag. 

Som ny är du inte investerad i historiken, utan du vill bara förstå nuläge och hur ni kommer framåt mot satta mål. Då kan det vara bra att påminna sig om “3 plus-verktyget” som vi på Nya Ledarskapet  kallar det.  Det är ett enkelt verktyg för att skapa hjältar och medkraft framåt, och det brukar behövas. 

Grunden i ”3 plus” är att vara positiv till:

  • • Historiken
  • • Nuläget 
  • • Målet framåt

Det skapar känslan av en spännande positiv resa, och ökar sannolikheten att du får en bra positiv start.  

Här är ett exempel: 

1. Plus 1 +  Historik. 

”Vi har i dag alldeles för låga marginaler, och vi behöver både minska servicekostnaderna och sälja till fler kunder. Vi ska fokusera på nya lönsamma kunder istället.” (Visst kan du känna missnöjet krypa längs med rygggraden..?)

Säg det kanske hellre med 3 plus-metoden. Säg då i stället:

“Tack vare att vi arbetat nära våra kunder och anpassat våra produkter efter deras behov, har vi en mycket bra produkt som vi nu kan få ut till fler kunder. Det har varit en stor investering som kommer hjälpa oss framåt. Nu kan och behöver vi ta nästa steg, och fokusera mer på lönsamheten i både servicearbete och kund. Det är nästa viktiga steg vi behöver ta”. 

 (“Tack vare hjältedådiga insatser under tuffa omständigheter” – okej, jag överdriver, men ni fattar attityden.) 

TIPS! Gör din hemläxa – gå på historielektion och  guidad tur ute i verksamheten, lyssna på medarbetarna som varit med förr när det begav sig. En attityd av att ‘bygga stolthet och nyfikenhet på vad som kan vara nästa steg’.

2. Plus 2 + Nuläge. 

“Så nu måste vi bli bättre på att använda kvalitetssystemet så att vi kan följa upp att rätt saker görs.”  (missnöje med både arbetssätt och vad som görs..)

Säg det hellre med 3 plus-metoden:  

“Det gör att vi i dag har möjligheten att investera och utveckla vårt arbetssätt med kvalitetssystemet för att stödja oss inför vår expansion.  Vi ser redan nu styrkan och kraften i det arbete som gjorts genom åren med kvalitetssystemet, och nu kan vi fokusera på att få ut allt mer effekt av det genom relativt små extra insatser.” (”Tack hörni allihop för bra jobb, nu tar vi nästa steg, kom igen…”)

3. Plus 3 + Mål, arbete framåt, vad som behövs 

“Med kvalitetsarbetet ännu mer robust kan vi öka försäljningen och vår expansion utomlands. Jag ser fram mot att arbete med detta tillsammans med er och våra kunder.” 

TIPS: Stärk pedagogiken i din kommunikation och öka förståelse och accept hos dina nya kollegor. Beskriv nyttan för bolaget och dig som medarbetare: “Med ett nytt kvalitetssystem så kommer vi alla slippa onödiga och kostsamma problem som både kostar pengar, ökar stressen och tar på din egna energi. Vi får gladare kunder, gladare medarbetare och gladare ägare 😊” 

 

Tacksam för historiken – mot framtiden

Ja, så enkelt var det med 3 plus-verktyget. 

Det brukar ju vara svårt nog med förändring, så varför klampa i klaveret och öka negativitet och frustration samtidigt? Andra bullar kan det ju bli med dig som ny vd, men det gäller att vara tacksam för historik och nuläge som möjliggör nästa spännande steg mot framtiden. Det steget äger du.

Lycka till & Power ON!

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.