
Erik Fors-Andrée grundade 2013 karriärrådgivningsföretaget Go Monday som han också är vd för. De driver rådgivningstjänster för tolv av Sveriges fackförbund.
Vd-rollen
När man för första gången får erbjudandet om att bli vd är det många saker som snurrar i huvudet. För den som intar den ovana rollen väntar nämligen många utmaningar. Det gäller bland annat vinna förtroende hos medarbetarna, välja rätt stöd, ha öra inåt organisationen och snabbt fokusera på rätt frågor.
Erik Fors-Andrée grundade 2013 karriärrådgivningsföretaget Go Monday som han också är vd för. De driver rådgivningstjänster för tolv av Sveriges fackförbund.
– Jag vill att människor ska kunna göra mer av det de gillar och det de är bra på, säger Erik Fors-Andrée.
Hans egen karriär som vd inleddes 2010 hos Juristjouren Sverige som då hade 25 anställda.
– Innan dess hade jag drivit projekt av olika slag och hade bestämt mig för att bli vd innan 30-årsdagen för att kunna påverka mer och det lyckades jag med. Jag var 29 år när jag fick första vd-jobbet.
När han ska ge råd till de som siktar på ett vd-jobb drar han sig alltid till minnes tiden före det att han tackade ja till Juristjouren och den första tiden som vd.
– Innan jag accepterade erbjudandet hörde jag mig för med några personer som hade vd-jobb. Jag fick då bra svar som gav mig ökad förståelse för vad det innebär i praktiken att vara vd.
Han konstaterar att på ett personligt plan är det bland det mest lärorika man kan göra att tacka ja till en vd-post.
– Oavsett om man ser sig som vd och personalansvarig på lång sikt eller om man ser det som ett uppdrag under några år för att sedan gå vidare till annat kommer man att utvecklas enormt mycket av rollen och ha det med sig hela livet. Både verksamhetsansvaret och personalansvaret ger helt nya perspektiv.
Men Erik Fors-Andrée betonar att viljan att utvecklas själv inte är tillräckligt skäl för att tacka ja. Man måste förstås också känna att man kan axla ansvaret och göra ett bra jobb.
– Personalansvaret är det tyngsta ansvar man kan ha eftersom andra människor är helt beroende av att du som vd gör ett bra jobb. Trivs man med tanken på det ansvaret är det ett gott tecken på att det kommer att funka.
Innan Erik Fors-Andrée tackade ja till att bli vd hade han också många intensiva diskussioner med den störste ägaren för att försäkra sig om att de hade samsyn och att han och de övriga ägarna verkligen var villiga att lämna ifrån sig ansvaret.
– Man får inte underskatta ägarnas och styrelsens inflytande på verksamheten. Eftersom huvudägaren själv var aktiv i bolaget ställde jag så utmanande frågor jag kunde. Till exempel hur han skulle ställa sig till när jag i framtiden höll löneförhandlingen med honom eller hur han skulle se på en förändring av sin egen roll. Det är nämligen vanligt med ägare som inte vill ha personalansvar, men ändå inte är beredda att ge befogenhet och mandat.
Erik Fors-Andrée konstaterar att som vd får man precis allt möjligt på sitt bord. Inklusive en massa frågor som ingen annan kan svara på men som man bara har sig själv att vända sig till för att lösa.
– Det är något jag själv tycker är underbart.
Erik Fors-Andrée tycker det är viktig att tänka på vad vd-posten innebär formellt.
– Det finns ett personligt ansvar som inte alls en “vanlig” anställd har. Lagen om anställningsskydd, LAS, gäller inte för en vd. Som vd måste man lita på sin styrelse och ha ett avgångsvederlag i sitt anställningsavtal, annars kan vd:n i praktiken tvingas sluta utan vare sig förvarning eller skäl.
För att förstå sin egen ledarstil och på sätt bli en bättre ledare bestämde sig Erik Fors-Andrée för att klä sina nya erfarenheter i ord på en blogg. Här avhandlade han allt från alternativa lönesystem som han funderade på att införa i företaget till lärdomar från tankeväckande möten och på fredagarna blev det ofta roliga och inspirerande videosnuttar.
– Det var lite som att skriva dagbok. Men jag ville inte skriva för tomma läktare och kommentarerna som jag fick gav nya perspektiv. Bloggandet har jag fortsatt med även i mitt eget företag.
Han menar att den knappa tiden som vd:n har i relation till det stora, mångbottnade ansvaret för verksamheten och att utveckla andra ledare är de två tuffaste utmaningarna.
– För att kunna driva andras ledarförmåga framåt måste man ha stenkoll på var man själv står.
Hans grundtips till alla nya vd:ar är att vara tydlig med sina plan för att utveckla företaget.
– Till exempel kan man säga att under tre-fyra månader kommer jag att sätta mig in i verksamheten och företagskulturen innan det är dags att välja väg för förändringsarbetet.
Att skapa en bra ledningsgrupp är naturligtvis också mycket viktigt.
– Och varför inte tillsätta en vice vd som kompletterar kompetensmässigt och fungerar som ett internt bollplank, avslutar Erik Fors-Andrée.