”Retorik berör varenda kotte”

Retorikbubblan Möt skaparna till ”Retorikbubblan”, Jan Ragnartz och Per Furumo, som kommer att bjuda på illustrerade tips och reflektioner kring retorik i VD-tidningen.

”Retorik berör varenda kotte”
Per Furumo och Jan Ragnartz. Foto: Bo Söderström

Vad har ni för bakgrund?

Jan Ragnartz: Jag utbildade mig på Beckmans och har drivit reklam- och designbyrå inom B2B i 30 år. Jag har jobbat med både svenska och internationella bolag och gjort allt från logotyper till grafiska manualer åt företag som SSAB, Pharmacia och Green Cargo.

Per Furumo: Jag kommer från början från musiken, är utbildad sångare och sångpedagog på Musikhögskolan. Jag turnerade mycket runt världen under 1980- och 90-talet och kom då i kontakt med många sångarkollegor som arbetade med talarträning vid sidan om. Steget från sång till det talade ordet är kort, och jag började själv arbeta allt mer med retorik och talarträning. I dag är jag konsult på heltid och jobbar med både stora och mindre bolag samt offentliga personer inom näringsliv och politik, som behöver coachning inför framträdanden eller presentationer.

Hur började ert samarbete?

Per Furumo: Vi är grannar och har lärt känna varandra mer och mer under de senaste 20 åren. Jag har under flera år publicerat små betraktelser samt tips utifrån mina retorikkunskaper, jag visade det för Jan, och frågade om inte han skulle kunna sätta en knorr på dem. Det kunde han. Vi har roligt, och just det här som vi gör har jag inte stött på någon annanstans. Tanken är att det ska bli en bok så småningom.

Jan Ragnartz: Mina illustrationer är kommentarer till Pers texter. De ska tillföra lite humor till en text som handlar om något allmänmänskligt, och förhoppningsvis tillför de också något tänkvärt då och då.

I slutändan måste vi alla tala. Vad vi säger är alltid viktigt men HUR kan avgöra genomslaget.

Passar era retoriktips för en vd?

Per Furumo: Vi människor kan vara komplexa, men samtidigt är vi väldigt lika varandra. Vi är inte mer än människor utan fungerar alla på ungefär samma sätt. Även vd:ar har funderingar och tvivel och vill göra bra ifrån sig. Retorik berör varenda kotte, i slutändan måste vi alla tala. Vad vi säger är alltid viktigt men HUR kan avgöra genomslaget. Bra, medveten retorik är ett enastående konkurrensmedel.

Jan Ragnartz: Min fru är vd och jag ser hur tufft det är. Det är ledningen som ska lösa allt, samtidigt som de blir bedömda av sina anställda hela tiden. Det har jag också sett mycket av under alla år då jag har jobbat med företagsledningar och tagit del av deras frågeställningar. När jag kommenterar Pers texter så hämtar jag inspiration från sådant jag själv har sett i mitt yrkesliv.

Jan, är dina illustrationer också retorik?

Jan Ragnartz: Både bild och text är retorik. Med en bild förstärker vi ett budskap. Jag har ofta förvånats av hur dåliga många företag är på att presentera det de säljer. Folk blir som analfabeter när de ska hantera bild och text ihop. Bra retorik är en bra presentation, helt enkelt.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.