I sin artikel hänvisar de till en undersökning som omfattar 1 700 företag. 85 procent av de tillfrågade företagen tror att deras beslut kring priser kan förbättras. I studien har man tittat närmare på ett antal topp-presterande företag för att se hur de tänker. Dessa:
Matnyttiga tips kring prissättning
Affärerna
I en artikel i Harvard Business Review ger Ron Kermisch och David Burns från företaget Bain & Company’s Customer Strategy & Marketing ett antal tips när det gäller prissättning.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
– skräddarsyr sina priser för den individuella kunden
– har en lämplig balans när det gäller fast och rörlig ersättning till sina säljare
– investerar kontinuerligt i kompetensutvecklingen hos sina säljteam genom utbildning och förser dem med bra verktyg.
Författarna betonar att prissättning som bygger på one-size-fits-all inte passar för någon. De menar att det finns tre variabler som man ska hänsyn till vid prissättningen:
– de fördelar som varje kund verkligen värderar och hur mycket värde som skapas för dem
– vilka alternativ det finns i branschen
– den verkliga lönsamheten efter att ha tagit i beaktande rabatter, frakt, villkor och lagerhållning
De poängterar vikten av att anpassa säljarnas ersättning till företagets strategiska mål och lyfter fram några principer för detta.
– Förtydliga målen, oavsett om det handlar om tillväxt, aktievinster eller marginalvinster och visa på de beteenden som kommer att hjälpa till att uppfylla målen
– Hjälp säljare att förstå beräkningarna
– Säkerställ öppenhet. Säljarna bör enkelt se effekten av ett avtals pris på deras personliga ersättning
– Spåra resultaten genom regelbundna utvärderingar