Syftet var att göra det vanliga arbetet mer kreativt i stället för att vara kreativ på en viss tid eller plats, men det handlade också om att ta tillvara på den kreativa förmågan hos alla.
– Det är lätt att man bara pratar om den stora kreativiteten som skapar självkörande bilar och smarta telefoner. Kreativitet kan också handla om små enkla saker och om nya arbetssätt som i förlängningen kan leda till något annat, säger Anna Grzelec.
Teamet gjorde en uppskattad teaterföreställning om sitt arbete i stället för att använda en powerpoint när man skulle berätta om vad man gör för kollegor. De försökte stimulera lekfullhet genom att lägga ut leklera i fikarummen. Lekleran fick ett lite tvetydigt mottagande, kollegorna visste inte riktigt hur de skulle hantera den. De tog fram ett manifesto, ett verktyg som ofta används i konstnärliga sammanhang. Manifestot försöker kommunicera något som inte ryms inom en strategi exempelvis genom uttryck som ”vi är nyfikna, vi vågar vara galna, vi tror att man kan vara allvarlig och ha roligt samtidigt”.
– Manifestot togs fram av teamet. Det är olika storlekar på texten och andra typer av ord och uttryck än man brukar använda på ett företag. Det är mer en vision och att man använder sig av manifestot som verktyg för att kommunicera något om hur man får lov att vara och som inte ryms inom de vanliga ramarna
I studien framkom också att ett sätt att jobba kreativt på företaget var skunkworks, att jobba i hemlighet på egna projekt som man har ett starkt personligt engagemang för.
– Det förvånade mig att personal i hemlighet jobbade vidare på projekt som ledningen uttryckligen sagt nej till och att det sågs som positivt för det var från sådana projekt företagets mest framgångsrika produkter hade kommit. De upplevde att kreativitet nästan kräver att man bryter lite regler, avslutar Anna Grzelec.
publicerad 10 oktober 2019