Lekfulla sätt att öka kreativiteten

Kreativitet I en ny studie berättas om vad som hände när några ingenjörer på ett stort högteknologiskt företag tyckte att det organiserade kreativa arbetet dödade kreativiteten. Istället försökte de öka den vardagliga kreativiteten med bland annat teater och leklera.

Lekfulla sätt att öka kreativiteten
Anna Grzelec

Initiativet från ingenjörerna har undersökts i en studie på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

– I stället för de vanliga metoderna med idélådor, programmeringsmaraton och olika typer av workshopar använde de teater, leksaker och manifesto för att öka lekfullheten och hitta andra sätt att kommunicera, berättar Anna Grzelec, forskare vid Företagsekonomiska institutionen, Göteborgs universitet.

Syftet var att göra det vanliga arbetet mer kreativt i stället för att vara kreativ på en viss tid eller plats, men det handlade också om att ta tillvara på den kreativa förmågan hos alla.

– Det är lätt att man bara pratar om den stora kreativiteten som skapar självkörande bilar och smarta telefoner. Kreativitet kan också handla om små enkla saker och om nya arbetssätt som i förlängningen kan leda till något annat, säger Anna Grzelec.

Teamet gjorde en uppskattad teaterföreställning om sitt arbete i stället för att använda en powerpoint när man skulle berätta om vad man gör för kollegor. De försökte stimulera lekfullhet genom att lägga ut leklera i fikarummen. Lekleran fick ett lite tvetydigt mottagande, kollegorna visste inte riktigt hur de skulle hantera den. De tog fram ett manifesto, ett verktyg som ofta används i konstnärliga sammanhang. Manifestot försöker kommunicera något som inte ryms inom en strategi exempelvis genom uttryck som ”vi är nyfikna, vi vågar vara galna, vi tror att man kan vara allvarlig och ha roligt samtidigt”.

– Manifestot togs fram av teamet. Det är olika storlekar på texten och andra typer av ord och uttryck än man brukar använda på ett företag. Det är mer en vision och att man använder sig av manifestot som verktyg för att kommunicera något om hur man får lov att vara och som inte ryms inom de vanliga ramarna

I studien framkom också att ett sätt att jobba kreativt på företaget var skunkworks, att jobba i hemlighet på egna projekt som man har ett starkt personligt engagemang för.

– Det förvånade mig att personal i hemlighet jobbade vidare på projekt som ledningen uttryckligen sagt nej till och att det sågs som positivt för det var från sådana projekt företagets mest framgångsrika produkter hade kommit. De upplevde att kreativitet nästan kräver att man bryter lite regler, avslutar Anna Grzelec.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.