Läkerolfamiljen – en resa med Ahlgrens bilar

Lästips En ny bok som skrivits av Börje Ahlgren behandlar tiden från 1700-talets mitt till Ahlgrensföretagets försäljning vid slutet av 1980-talet. Adolf Ahlgren skapade och marknadsförde Läkerol med stor framgång från att ha börjat som springpojke åt sin äldre bror i en kemisk-teknisk fabrik.

Läkerolfamiljen – en resa med Ahlgrens bilar
Ahlgrens bilar. Foto: Adobe Stock

Björn Ahlgren skildrar familjens entreprenörer, dess framgångar och motsättningar och strider inom släkten med de välkända produkterna Läkerols halstabletter och Ahlgrens bilar – som tillkom genom ett misstag.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Det är en livfull berättelse om miljöerna och personligheterna i Gävle kring de stora företagen Läkerol, Gevalia och Pix. I boken framträder även kvinnorna i familjen med sina intressanta öden, maskeradfester på Kilafors Herrgård utanför Bollnäs och filminspelning med Laurence Olivier i Afrika.

Författaren Björn Ahlgren är en av fyra bröder som alla till en början arbetade i familjeföretaget. Efter några år lämnade Björn sin anställning mot sin fars vilja och gjorde karriär i USA och Schweiz. Han är bosatt i USA.

Boken ges ut av Ekerlids förlag.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.