Vill du att du och företaget är kvar där ni är nu eller vill du att ni ska tar er någon annanstans?
För de flesta är svaret självklart. Ni vill och behöver utvecklas och då är sanningen att det inte kommer att hända av sig självt.
Oavsett vad du vill åstadkomma – starta ett nytt bolag, lansera en ny produkt eller utveckla din förmåga att coacha – så fungerar det inte att bara sätta igång, utan oftast måste du planera, lära nytt och träna.
Motigt att lära det du inte kan
Mentalt kan det kännas tufft – nya kunskaper kan verkar omöjliga att bli bra på och samtidigt kan du tvivla på om det kommer att ge den nytt du har tänkt. Det är lätt att tänka att ”Här sitter jag och tränar på att hålla coachingsamtal fastän jag är jättedålig på det.” eller ”Det här med digitalisering, jag är ju så hopplöst efter alla unga. Det är ingen idé”. Men, återigen, för att vinna någon måste du satsa – också på att lära dig.
Om du lägger de dagliga sysslorna åt sidan en stund kommer varken världen eller företaget att falla samman. Det troliga är att du kommer att göra det du behöver göra ”good enough” – tillräckligt bra.
Om du inte lägger dem åt sidan utan skjuter utvecklingen på framtiden så blir ni kvar där ni är. Det är den stora risken.
Källa: Harvard Business Review