
Det är Gabriel Linton som skrivit avhandlingen ”Entrepreneurial Orientation – Reflections from a contingency perspective”. Han delar upp begreppet entreprenöriell orientering i tre delar: innovativitet, risktagande och proaktivitet.
– Visst är det bra om företag är entreprenöriella, men inte alltid. Företag behöver anpassa sig efter sina samarbetsparter och vilken situation man är i, säger han.
Efterlikna dina samarbetsparter
En studie han gjort handlar just om samarbetspartners där en viktig ledstjärna är att arbeta på ett liknande sätt för att fungera ihop.
Han tar företag som jobbar med uppfinningar för bilindustrin som exempel.
– Där finns ett upparbetat sätt att jobba och ledtiderna är 10–15 år för att ta fram en ny produkt. Där vill man inte ha nyheter var tredje månad. Uppfinnarna behöver agera utifrån det och komma med långsiktiga förslag, säger Gabriel Linton.
Ett råd är alltså att anpassa sin entreprenöriella nivå till omgivningen – eller att i alla fall inte välja en helt annan inriktning.
Gabriel Lintons forskning visar också att när företaget behöver gå in för att jobba effektivt och ha tydliga strukturer, då är det inte alltid en fördel med en entreprenöriell orientering.
Risktagande inte positivt för butiker
En annan studie handlar om hur småbutiker kan agera. Den visade att vissa butiker inte behövde vara entreprenöriella alls och ändå få ett bra resultat. Det handlade ofta om butiker som satsade både på att pressa priser och att vara kundanpassade och som varit etablerade länge.
En annan grupp av butiker var väldigt kundanpassade och satsade på två av tre delar av entreprenöriell orientering: innovation och proaktivitet.
– Däremot var det aldrig positivt att vara risktagande. Det har varit lite att ”Som entreprenör ska man vara lite risktagande”, men här var det aldrig positivt, säger Gabriel Linton.