Den nya mobilen gick under namnet ”trippelåttan” (888) och hade enastående funktionalitet som dual-band och en antenn som var av världsklass och snabbare uppkoppling än alla andra.
De hade varit helt fokuserade på detta att de missade en liten, liten detalj. Konsumenternas önskan om variation och mode. Nokia tänkte nytt och erbjöd mobilskap i olika färger och antennen slutade sticka upp. ”Men då blir ju signalen inte lika bra??” skrattade Ericssons ingenjörer, innan de förbluffat satte kaffet i vrångstrupen när de upptäckte hur de blev helt akterseglade…
Å andra sidan stirrade sig Nokia blinda på gamla konkurrenter, ett krångligt operativsystem och på enkla dum-telefoner medan Google och Apple marscherade in rakt framför ögonen på dem. Vi vet alla hur det gick sedan.
Just det där med att saker sker framför ögonen på oss utan att vi är medvetna om det är ett eget kapitel inom psykologin. Ett uttryck att känna till är ”Inattentional blindness”. Det betyder att hjärnan prioriterar bort intryck och tankar som inte är en del av ditt fokus. Det finns ett känt experiment (sök på Inattentional blindness och Gorilla) där människor skulle titta på en filmsekvens med ungdomar som passar en basketboll mellan varandra. De skulle räkna hur många gånger bollen passades. Efteråt fick de frågan: ”Såg du gorillan?”
”Vilken gorilla?” svarade de flesta. De hade helt missat en människa i gorillakostym som spring in på planen.
Vad vill jag säga med allt det här? Jo, titta på vilka du har i din ledningsgrupp. Tycker alla exakt lika? Är ni hårt drillade att bara fokusera på ett fåtal nyckeltal? Eller har ni en höjd i samtalen och en bred omvärldsbevakning? Vågar ni tänka nytt? Det kommer att vara avgörande för er framgång.