Identifiera er hinderbana

Krönikan För många år sedan blev jag tillförordnad chef för en avdelning produktmarknadsförare. Det var en grupp på dussinet personer, alla duktiga på sina jobb, alla ambitiösa. Ett bra gäng.

Identifiera er hinderbana
Antoni Lacinai är krönikör hos Vd:tidningen.

För många år sedan blev jag tillförordnad chef för en avdelning produktmarknadsförare. Det var en grupp på dussinet personer, alla duktiga på sina jobb, alla ambitiösa. Ett bra gäng.

Det här var på ett stort globalt företag, och vad finns det gott om på stora företag? Avdelningar. Vad händer när det finns många avdelningar? Kommunikationsproblem. Vad händer när vi har kommunikationsproblem? Lägre motivation, prestation och resultat.

En del av ditt jobb som chef är att röja hinder. Att gå med macheten längst fram i djungeln och bereda väg. Att agera sköld när andra vill skälla på ditt folk så att de slipper ta det. Att alltid vara där för de dina och hjälpa dem att göra ett bra jobb. Att serva (och då pratar jag inte om tennis). Det här gjorde att jag tog fram en workshop som vi döpte till Hinderbanan. Här får du grundbultarna som du kan ha om du också vill köra en motsvarande workshop:

1. Bjud in till workshopen och berätta att ni ska lyfta upp allt som hindrar dem att få sitt jobb gjort. Gör det gärna en vecka innan så att alla kan marinera uppgiften eller frågan i sitt omedvetna

2. Brainstorma och ta fram dessa hinder och motstånd. Motstånd kan delas upp i yttre och inre motstånd. Yttre motstånd handlar om prylar, tjänster, infrastruktur och andra människor som motarbetar er. Inre motstånd handlar om en oförmåga eller ovilja från dina medarbetare. Lyft upp allt.

3. Gruppera, ta bort dubbletter, konkretisera. Är det inte konkret så går det inte att göra mycket åt det.

4. Prioritera. Låt nu gruppen lägga röster på vad de tycker är viktigast, lättast, mest irriterande, ger mest effekt eller hur ni bestämmer kriterierna. I vårt fall valde vi det som var viktigast överst på listan.

5. Kom överens om vem som gör vad. Låt inte allt hamna i ditt knä. Det som de är bäst lämpade att lösa själva, låter du dem lösa. Även om jag just skrev att du är där för att röja hinder så behöver du inte curla, för då missar de chansen att utvecklas. Dessutom behöver de dig för att lösa en del mer tidsödande knutar.

Där tar själva workshopen slut. Nu är det bara att kavla upp ärmarna och börja jobba.

I vår grupp fick jag som chef vissa ”Action Points” som jag i. min chefsroll hade lättare att ta hand om. De själva fick andra uppgifter. När vi sedan hade våra veckomöten var det bara att rapportera våra framsteg. Det blev som en ”Att-Göra-Lista” och alla njöt när vi kunde bocka av den ena punkten efter den andra. Vissa var svårare att få bukt med. Då spånade vi tillsammans om det fanns andra sätt att lösa problemet på, om det var något vi ändå kunde leva med eller om vi behövde kriga ännu hårdare för att få igenom något, vilket ofta innebar att jag traskade uppåt i organisationen och kämpade för min grupp.

Kan det här vara något för er? Jag tror det. Pröva. Vad har du att förlora? Var den chef som skapar förutsättningar för ett bra resultat genom att röja yttre och inre motstånd.

Fakta

Antoni Lacinai

Han är föreläsare, författare och utbildare i kommunikation, mål och möten. Han har de senaste 25 åren jobbat med att hjälpa företagsledare att förbättra sin kommunikation. Han har nu senast skrivit boken ”Missförstå mig fel”.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.