Efter ett tag slutar Stina och Petter går in i väggen. Kanske lika bra. Vd:n befordrar några hårdingar som alltid tyckt att det varit för mycket kramar och annan skit på jobbet. Mer intern konkurrens. Kör så det ryker!
Men nu börjar problemen. De nya kunderna som stjärnsäljarna lockat in, lägger inga nya beställningar. Existerande kunder som tidigare ringt direkt till logistikavdelningen för att prata med Petter, hamnar istället hos någon som hänvisar till kundsupporten. Kundsupporten hackar betydligt sedan Stina lämnat och den nya avdelningschefen inför policies som ingen riktigt förstår men de blir utskällda om de inte följer dem. Ingen vågar längre hjälpa kunden. På nästa kundundersökning får bolaget sämre resultat än de haft de senaste tio åren. Siffrorna pekar neråt. Först långsamt, sedan snabbt. De nya säljarna drar som en avlöning till nya betesmarker. De som är kvar… ja, medarbetarundersökningen är inte direkt någon munter läsning. Ingen verkar längre ha kul. Skratten har tystnat. Cheferna får bottenbetyg. Vd:n också. Din kompis kommer till dig och ber om tips.
Du säger:
”Meditera över de här frågorna:
• Vilka belönar du på jobbet?
• Vilka befordrar du?
• Vilka presterar bra eller dåligt?
• Vilka får andra att prestera bra eller dåligt?
• Vilka bidrar till god stämning när de är där?
• Vilka bidrar till god stämning när de inte är där?
I svaren finns svaret.”
Kommunikation, arbetsglädje och resultat går hand i hand. Glöm inte arbetsglädjen.
Fakta
Antoni Lacinai
Han är föreläsare, författare och utbildare i kommunikation, mål och möten. Han har de senaste 25 åren jobbat med att hjälpa företagsledare att förbättra sin kommunikation. Han har nu senast skrivit boken ”Missförstå mig fel”.
publicerad 20 januari 2020