Av 500 beslutsfattare på företag i den privata sektorn önskar sig nära hälften IT-investeringar inom marknadsföring nästa år. På andra plats på önskelistan kommer investerngar i säljstöd eller affärssystem och på tredje plats önskas system för ordermottagning och fakturering.
Effektiviseringar behövs
I botten på önskelistan ligger investeringar inom innovation och webbmöten. Längst ner ligger försäljning och e-handel där endast 35 procent anser att det finns investeringsbehov.
– Att marknadsföring och säljstöd ligger högt på listan är inte konstigt. Där finns enorm potential att effektivisera arbetet med hjälp av IT Även inom ordermottagning och fakturering finns stora effektiviseringar att göra med hjälp av till exempel automation, säger Joakim Harging, säljdirektör på TDC Sverige i en kommentar.
Undersökningen, som genomförts Kantar Sifo, på uppdrag av telekombolaget TDC, bygger på intervjuer med 500 beslutsfattare på företag med fler än 50 anställda inom privat sektor. Intervjuerna har genomförts i hela Sverige. Intervjuperioden var mellan 23 september och 5 oktober 2016.