– Många styrelser arbetar fortfarande med att i grunden förstå digitaliseringens möjligheter och hot i det egna sammanhanget. Först därefter kan styrelsen fullt ut fatta beslut om och känna en trygghet i en digital strategi, säger Olof Franck, ansvarig för Alumnis Digital Practice i Norden.
Förvånansvärt många, 41 procent (39 procent i Norden) tror inte att deras verksamhet är vare sig disruptiv eller utsatt för disruptiva förändringar, det vill säga utmanar eller utmanas genom digitala initiativ.
Mer objektiv rekrytering
Undersökningen visar också att fyra av tio styrelsetillsättningar görs utan någon formell process, men i Norden är det delvis annorlunda. Här är 43 procent av tillsatta styrelsemedlemmar inte kända av organisationen sedan tidigare.
Det kan spegla ett tydligare fokus på styrelsens sammansättning och att mångfaldssträvanden gör att valberedningarna letar utanför befintliga nätverk.
Olika skäl för ”good business”
Norden urskiljer sig också i frågan om samhällspåverkan och ”good business” på styrelsens agenda. I Norden görs en tydlig koppling till långsiktig ekonomisk lönsamhet, medan man i andra regioner prioriterar ämnet mer utifrån de anställdas engagemang och varumärkesbyggande syften.
Fakta
Nordiska resultat från rapporten
* 9,3 % anser att deras styrelser har en heltäckande digital strategi.* 42,6 % anser att deras digitala strategier är ”något ofullständiga” eller ”inte alls fullständiga”.* 29 % har aldrig haft en extern utvärdering av styrelsen.* 69 % anger att ”good business” finns med på styrelseagendan.* 43,9 % anger att mångfald i styrelserummet är ett bekymmer. Främst eftersträvas mångfald vad gäller funktionell expertis, kön och internationell expertis.
publicerad 14 november 2016