Telias vd Johan Dennelind twittrar ut länkar med artiklar om företaget, skriver om personer han möter och efter attentatet på Salutorget i Åbo la han ut en tår, ett hjärta och Finlands flagga.
ABB:s vd Ulrich Spiesshofer retweetar mest företagets tweets men skriver också själv om hur en robot dirigerat en symfoniorkester.
Bara tre vd:ar bland topp-20-bolagen i Sverige har ett aktivt twitterkonto. Ytterligare tre vd:ar har konton men har aldrig använt dem.
Men majoriteten av topp-20-vd:arna har varken twitter eller Linkedin över huvud taget, bland andra H&M:s, Atlas Copcos eller Handelsbankens vd:ar.
Här är listorna:
Vd:ar bland topp 20-bolagen som är aktiva på twitter
Ola Rollén, Hexagon, antal följare: 8 573
Ulrich Spiesshofer, ABB, antal följare: 5 743
Johan Dennelind, Telia Company, antal följare: 118
Vd:ar bland topp 20-bolagen som har twitterkonto – men som inte skrivit någon tweet
Casper von Koskull, Nordea, antal följare: 107
Börje Ekholm, Ericsson, antal följare: 18
Birgitte Bonnesen, Swedbank, antal följare: 5
Vd:ar bland topp 20-bolagen som har Linkedinkonto
Casper von Koskull, Nordea Bank, antal följare: 500+
Johan Torgeby, SEB, antal följare: 500+
Johan Dennelind, Telia Company, antal följare: 500+
Jonas Samuelson, Electrolux, antal följare: 500+
Börje Ekholm, Ericsson, antal följare: 183
Johan Molin, Assa Abloy, antal följare: 13
De har varken twitter eller Linkedin
Karl Johan Persson, Hennes & Mauritz
Ronnie Leten, Atlas Copco
Anders Bouvin, Svenska Handelsbanken
Martin Lundstedt, Volvo
Magnus Groth, SCA
Johan Forssell, Investor
Björn Rosengren, Sandvik
Fredrik Lundberg, Lundbergföretagen
Johan Karlström, Skanska
Pascal Soriot, AstraZeneca
Alrik Danielson, SKF
Läs också: Svenska vd:ar underrepresenterade i sociala medier