I studien undersöktes företagsledarnas närvaro på Twitter och Linkedin i de 20 största börsnoterade bolagen i över 20 länder.
Här ligger Frankrike på första plats, följt av Norge och Australien. Svenska vd:ar kommer först på 11:e plats. Företagsledare i USA har överlägset flest sociala medieföljare.
Vd:arna för världens största företag syns dåligt på sociala medier, till exempel är bara 14 procent, aktiva på Twitter. Minst 41 procent av dem finns dock representerade på karriärportalen Linkedin.
Av de franska cheferna har 35 procent ett Twitterkonto och 70 procent är representerade på Linkedin
Sverige kommer på delad elfte plats i den internationella jämförelsen, Här finns endast 3 av vd:arna i de 20 största företagen på Twitter och flest följare, drygt 8 500 stycken, har Hexagons vd Ola Rollén. 6 av företagsledarna för de 20 största svenska bolagen har ett aktivt Linkedinkonto.
Slutsatsen av studien är att de flesta av världens största företag är aktiva i sociala medier, men att de flesta verkställande direktörer ännu inte är närvarande och kommunicerar genom sociala nätverk.
Läs också: Här är storbolags-vd:arna som är mest aktiva på nätet