
Handelshögskolan i Stockholm går från plats 13 till plats 7 i Financial Times Masters in Management-rankning för 2020. Enligt rektor Lars Strannegård är det ett kvitto på det hårda arbete som lagts ned på att utveckla Master in International Business till ett program i världsklass.
– Men det är också ett erkännande för våra alumner, som har kunnat använda sin utbildning som en språngbräda mot framgångsrika positioner i arbetslivet, kommenterar han.
Bakgrunden till programmets framgång i år är att stora framsteg gjorts inom vissa av rankningens nyckelområden, som ”career progress” och ”career services”.
Personliga egenskaper
Under de senaste åren har programmet även genomgått en rad andra förändringar, bland annat genom ett nära samarbete med alumner och företagspartners. Det har skapat en ökad förståelse kring vilka egenskaper som arbetsgivare letar efter hos framtida medarbetare.
– Vi har kommit att lägga mycket vikt vid en sökandes personliga egenskaper, förklarar programchefen Ciara Sutton. Vi letar efter flexibla, öppensinnade och empatiska personer som förstår sin framtida roll som ledare. Vi vårdar dessa egenskaper, uppmuntrar personlig utveckling och utmanar deras ambitioner och värderingar. Deras framgångar efter avslutad utbildning visar tydligt att vårt program matchar vad företag i dag är på jakt efter.
Allt mer internationellt
Programmet har med åren också blivit allt mer internationellt, vilket är en framgångsfaktor, menar Ciara Sutton.
– Det är inte bara våra studenter som kommer från en allt mer internationell bakgrund – programmets innehåll har också internationaliserats. Och det finns mycket goda möjligheter för studenter att resa utomlands för utbyten och projekt, vilket ökar deras exponering för andra miljöer och erfarenheter, säger Ciara Sutton.
Financial Times Masters in Management-rankning toppas av University of St Gallen, Schweiz, med de franska lärosätena HEC Paris och Essec Business Scholl på andra- och tredjeplats. Lunds universitet kommer på plats 73.