Onboarding – är det viktigt? Det korta svaret är: ja. Att rekrytera nya medarbetare är en kostsam process och en stor investering. Med en genomtänkt onboardingprocess förbättras utsikterna för den nya rekryteringen att snabbt komma in i arbetsuppgifterna, känna sig välkommen, trygg och bekväm, tidigt förstå företagskulturen och bli en del av den.
Ge nyrekryteringen en toppenstart
Onboarding Hur får den nya medarbetaren en optimal start? Här får du tipsen för en lyckad onboardingprocess.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Det är en billig försäkring för att få ut mesta möjliga av den nya medarbetaren. Dina medarbetare är också företagets ambassadörer utåt. Får de en bra start på sitt nya jobb ökar möjligheterna att de talar väl om och rekommenderar sin arbetsgivare.
Förbered en stark onboarding
För en riktigt stark onboardingprocess bör den planeras och förberedas. Låt oss kalla det preboarding. Använd den processen väl så står både du, den nya medarbetaren och företaget starka i startblocken. Ni upprätthåller kontakten under tiden mellan anställningsintervju och första arbetsdagen, medarbetaren får en chans att läsa på om företaget och sina kommande uppgifter, och du säkerställer att allt som behöver förberedas – att tekniken fungerar, inte minst – är klart inför första dagen.
Etablera feedback-kultur
Glöm inte att även planera in post-boarding. Vad har hänt efter 30 dagar? Då är förhoppningsvis den nya medarbetaren en i gänget, tar själv ansvar och kan vara delaktig i uppföljningen. Men det kan ändå finnas en poäng med att hålla dialogen öppen och stämma av hur det går:
*Har vi gått igenom allt eller finns fortfarande frågetecken?
*Vilket stöd behöver medarbetaren nu?
*Hur går det? Känns det bra? Blev det som du trodde?
Säkerställ också feedbackkulturen. Bekräftelse är ett viktigt verktyg och en drivkraft som ökar engagemanget på arbetsplatsen. Se till så att den raka och trygga dialogen är med redan från start.
FAKTA
Checklista för preboarding
- Skicka material som förbereder den nyrekryterade på att starta hos er. Exempelvis medarbetarhandboken, den dokumenterade säljprocessen och företagspresentationen.
- Håll kontakten efter rekryteringen så det inte går månader av tystnad. (Berätta gärna att ni ser fram emot att ses igen och ert samarbete.)
- Boka ett ”inför första dagen-samtal” för att gå igenom förväntningar.
- Boka de närmaste kollegorna för ett kort ”hej och välkommen-samtal”.
- Lista mål för vad individen ska kunna vecka 1, 2, 3 och så vidare. Då är det lätt både för dig och medarbetaren att ta ansvar och följa upp.
Källa: Mindit
FAKTA
Gör en checklista för onboarding
Förslag på innehåll:
Första dagen:
- Rundvandring på företaget. Engagera övriga medarbetare så att så många som möjligt deltar i välkomnandet. Kanske gemensam frukost och/eller lunch.
- Säkerställ att tekniska bitar är på plats och fungerar: dator, telefon, blipp och olika program.
Första veckan:
- Ta en snabbkoll med medarbetaren varje dag.
- Boka in avstämningsmöten varje vecka.
- Boka möten med de olika teamen på arbetsplatsen.
- Boka och planera genomgång av produktionssystem och mjukvaruprogram, samt övriga nödvändiga genomgångar.*Ge eventuella lästips beträffande viktig information och förkovran.
- Organisera sociala aktiviteter och sammankomster.
Källa: Mindit m fl.
Fakta
Postboarding
- Fortsätt hålla dialogen öppen med den nya medarbetaren. Gör uppföljningar första, tredje och sjätte månaden.
- Sätt upp mål och tydlig förväntansbild på vad individen ska kunna framöver. Det underlättar ansvarstagande och uppföljning.
- Låt medarbetaren göra en utvärdering av onboardingprocessen. Var introduktionen bra? Vad fungerade och vad fungerade inte?
- Planera och organisera relevanta utbildningstillfällen.
- Planera sociala aktiviteter och sammankomster.