Nu har vi knutit ihop säcken för dagens konferens ”Skapa framgångsrik tillväxt som vd”. Och vilken säck full av godsaker det blev. Mellan Johan Grönstedts insiktsfulla key note om hur man lyckas med strategiarbete, och Jonas Bröggers inspirerande – och roliga! – sluttal om vikten av en innovationskultur för att lyckas med tillväxtresan, så fick vi ta del av så många kunskapstäta och engagerade föredrag.
Rickard Hedberg från Franklin Covey gick igenom vad som utmärker en framgångsrik ledare, och hur förtroendeskapande och inspiration kan sätta fat på tillväxten. Karl Appelqvist från PwC förklarade möjligheterna med business intelligence och vikten av att vara strategisk i hur man använder det för att lyckas (what gets measured gets managed).
Innovativ glesbygd
Om Jonas Brögger gav ett företagsperspektiv på innovation så gav nationalekonomen Lina Bjerke ett forskarmässigt perspektiv på innovationens betydelse som drivkraft för tillväxt, och hon kunde även bjuda på en del statistik över skillnader mellan olika företag och olika delar av landet. Hon skickade bland annat med oss insikten att innovationskraft även finns i små företag och i glesbygdskommuner, och hon påpekade hur många fler de mindre företagen är än de stora. Tänk vilken skillnad det skulle göra arbetsmarknadsmässigt om alla småföretag skulle växa och anställa bara en enda person till.
Människornas roll i allt
Anders Karlström gick igenom Mercuri Internationals metod för försäljningsexcellens, som inkluderar åtta områden: köplogik, riktning, struktur, process, ledning, individ, försäljningskultur och förändringshantering. Supergasellen Magnus Villson kunde berätta om Playground Techs framgångsresa med 4 600 procents tillväxt, och Joakim Säll redogjorde för tillväxtbolagets dilemman, och hur rekryteringsproblematiken kan lösas genom att bland annat söka bland personer med potential att växa några storlekar tillsammans med tillväxtbolaget.
Något som nog många tog med sig från dagen var också insikten om människornas roll i en lyckad tillväxtresa. Att rekrytera på potential, skapa en kultur som uppmuntrar till utveckling och lärande, och att säkerställa att vi har rätt personer på rätt plats, är direkt kopplat till företagets framgång.