Ditt anseende är en affärsmöjlighet

Affärerna Tillväxt och en kraftfull företagskultur är grundvärden för att skapa goda affärer. Men tänk även på att ditt rykte som vd påverkar, kanske till och med mer än du tror. Här får du tipsen för att slipa ditt anseende.

Enligt CEO.com visar ett flertal undersökningar på att vd:ns rykte är lika med guldtackor, om det är gott vill säga. Bland annat visar en studie bland 1 155 högt uppsatta chefer, finansanalytiker, investerare och affärspress att 48 procent av företagsvärdet är direkt kopplat till vd:n, en stor ökning från studier gjorda 1997. Ett stort ansvar, men också en stor möjlighet, enligt dem. Enligt nästan alla de svarande påverkar vd:ns anseende deras beslut om att bland annat investera i företaget och att rekommendera företaget som samarbetspartners och som arbetsplats. Här är sju gyllene tips för att förbättra ditt rykte:

1. Kommunicera ofta.

Acceptera att du behöver kommunicera mer än du redan gör. Det är en del av ditt jobb i dagens samhälle där media och sociala medier styr.

2. Agera som ett språkrör.

Se dig som en företrädare för företaget och inte som ett överhuvud när det gäller konversationer och framträdanden. Ha en öppen dialog med din styrelse om din offentliga image så ni står på samma sida om du vill bygga en blogg, synas på Twitter eller skriva en bok.

3. Tänk på ditt språkbruk.

Lär dig använda ett språkbruk med en ödmjuk underton. Antagligen kan du det i dialog men använder det mindre i formella texter. Ett medvetet och ambitiöst vokabulär blir bra i tweets och bloggar och kan motverka kritik och konspirationer.

4. Erkänn svagheter

Gör det till en övning att en gång i månaden medge företagets orosmoment. Det är ett tecken på styrka och inte svaghet när vd:ar diskuterar ovissheter. Investerare som vet att du tittar på viktiga frågorna på ett ansvarsfullt sätt blir mer trygga att du hanterar problemen och inte målar över dem.

5. Kommunicera med självförtroende.

Känn inte att du behöver rättfärdiga och försvara, utan att du delar med dig och förklarar din syn på saken.

6. Lovorda

Dina tweets och blogginlägg kan bli kraftfulla verktyg för att lovorda det som går bra i organisationen, allt från ett säljteam som slår budget till en innovation. Beröm också enskilda personer inom organisationen på exempelvis Twitter.

7. Agera lugnt.

Ge lugn och intelligent respons på ny lagstiftning eller nyheter där du kan skapa opinion. Att be någon av dina närmaste kollegor skriva eller ge respons på det du skriver hjälper dig att få fler åsikter i frågan.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.