Bygg varumärket med en företagspodd

Företgspodd Andelen svenskar som lyssnar på poddar har ökat dramatiskt under pandemin och förmodligen kommer den trenden att fortsätta. En som satsat på detta är Edit Künstlicher som driver PR-byrån Edit K. För henne var det här ett sätt att satsa sig ur krisen.

Bygg varumärket med en företagspodd
Vd:n Rickard Lyko är här gäst hos Edit Künstlichers podd.

Edit K grundades 2013 med ambitionen att skapa en helhetslösning för kunder som behöver rådgivning inom PR, digital kommunikation, innehållsproduktion och konceptutveckling. När pandemin slog till i mars 2020 hade företaget fem anställda.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– Det blev tvärstopp på marknaden och jag tvingades krympa organisationen till två personer. Nu när livet börjar återgå till det normala är vi fem igen och söker fler medarbetare men liksom för många andra inom konsultbranschen har det här varit en stentuff period, berättar Edit Künstlicher.

Under pandemin tvingades hon att tänka om rejält.

– I stället för att knockas när allt stannade in valde jag att starta podden ”I huvudet på en entreprenör” som jag släppt ett avsnitt av varje söndag sedan den 17 juni 2020.

Edit Künstlicher driver PR-byrån Edit K.
Edit Künstlicher driver PR-byrån Edit K.

Detta var något som hon funderat på länge och nu hade hon tid över för en sådan satsning som hon tycker att flera företagsledare borde fundera på.

– Att driva en podd är ett bra sätt för vd:ar att skapa engagemang kring sitt ämne och ett smidigt sätt att komma nära sin målgrupp, bygga upp varumärket, väcka intresse, visa sin kompetens och samtidigt utvidga nätverk, säger hon och inflikar att hennes podd lett till en hel del affärer.

Pratar om känslor

Edit Künstlicher konstaterar att många entreprenörer brottas med samma typ av utmaningar och att detta även gäller existentiella frågor.

– I min podd pratar vi inte bara om succéresor utan även om känslor och baksidan av framgången. Entreprenörskapet är en väldigt ensam historia där man varje dag fattar beslut som påverkar många människor vilket inte minst varit fallet under pandemin. Det är ingen babbelpodd, vi håller oss till två-tre teman med varje gäst. Det kan vara teman som jante, motgångar, klassresor eller psykisk ohälsa. Många lyssnare hör av sig och känner igen sig, igenkänningen är viktig för en bra podd.

Hon har sett att antalet lyssnare hela tiden ökat. 70 procent av dem är kvinnor.

– Det blir som en snöboll. Har man lyssnat på ett avsnitt är det vanligt att folk väljer att lyssna på alla.

Hon berättar om en undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Spotify där man kartlagt poddsverige. Den undersökningen visar att 51 procent av alla svenskar i åldrarna 18–79 år lyssnar regelbundet på poddar. I samma undersökning visar siffror att 30 procent vill höra poddar med mer nischade ämnen.

– Och till nischade ämnen hör entreprenörs- och företagspoddar, konstaterar Edit Künstlicher.

Måste utgå från målgruppen

Och hur ska man då tänka när man startar en podd? Hon betonar att i första hand är podden till för lyssnaren och därför är det viktigt att utgå från målgruppen i podcasten.

– Knyt företagets expertis till intressanta ämnen och väck intresse genom det. På så sätt kan ditt företag vara ”top of mind” för lyssnaren när det kommer till dina expertområden. I andra hand är podden till för dig och ditt företag då det är en utmärkt plattform att jobba varumärkesbyggande på, men glöm inte lyssnaren på vägen dit.

Engagemang är A och O för att skapa en framgångsrik podcast.

– Därför är det viktigt att personen som kommer att sitta i poddstudion och vara ansiktet och rösten utåt för företagets podd är någon som tycker det är roligt eftersom engagemanget kommer att lysa igenom.

Lägg kärlek på efterbearbetningen

Edit Künstlicher konstaterar att det är viktigt att definiera syftet med podden och anpassa formatet efter det.

– Om du exempelvis vill lyfta intressanta personer i din bransch eller på ditt företag är en intervjustyrd podd en bra väg att gå.

Hon har också sett att om klippning och ljudkvalitet brister spelar det nästan ingen roll hur intressant ämnet man pratar om är.

– Dålig kvalitet skaver i våra öron. Om du vill ha återkommande poddlyssnare där ditt företags expertis står i centrum, investera i bra utrustning och lägg ner kärlek på efterbearbetning, avslutar Edit Künstlicher.

Fakta

5 tips från Edit Künstlicher till den som vill starta en företagspodd

  1. Var frikostig med din kunskap, dina erfarenheter och expertis.
  2. Klipp inte för hårt utan låt det naturliga samtalet ta plats.
  3. Minimera bakgrundsljud genom att ta av dig smycken som kan ge ifrån sig ljud.
  4. Underlätta efterbearbetningen genom att ta en paus om du känner att du exempelvis behöver dricka vatten än att ta en klunk mitt i en mening, det är enklare att klippa bort en paus än ett ”ljud i ett ljud”.
  5. Våga vara personlig, lyft fram anekdoter och exempel som lyssnarna kan relatera till.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.